Kaivosteollisuudella on pitkät perinteet raskaiden, energiaa kuluttavien koneiden kanssa. Sähköistäminen etenee nopeasti kuitenkin myös tällä alalla.
Ruotsalaisen Epirocin, yhden maailman suurimman kaivoskoneiden toimittajan, markkinointipäällikkö ja sähköistämisen suunnittelija Erik Svedlund kertoo lisää.
"Maan alla työskenneltäessä päästöjä ei voi ohjata pois. Siksi sähköistämisessä ei ole kyse pelkästään ilmastonmuutoksesta, vaan myös terveyden ja turvallisuuden parantamisesta. Tuuletus on kallista sekä sitä rakennettaessa että käytettäessä", hän toteaa
Ensimmäiset sähkökäyttöiset kaivoskoneet tulivat markkinoille jo 1980-luvulla, mutta akkutekniikka on kehittynyt käyttökelpoiseksi vasta viime vuosina. "Käyttäjien on tietysti kypsyttävä tekniikan mukana."
"Ala pitää tiukasti kiinni dieselkäyttöisiin koneisiin liittyvästä asiantuntemuksesta. Dieselvoimaa on käytetty jo 100 vuotta. Hyväksyntä sekä käyttäjien ja huoltoteknikoiden kouluttaminen vie aikaa."
Epirocin tavoitteena on, että yhtiön koko konevalikoimasta on dieselkäyttöisten koneiden rinnalla saatavilla sähköinen versio vuonna 2025. Erik Svedlund toteaa, että hinnat ovat laskeneet. Sähkökäyttöinen kone maksoi ennen kolme kertaa niin paljon kuin dieselkäyttöinen, mutta nyt se on vain kaksi kertaa kalliimpi.
Jotta asiakkaiden olisi helpompi budjetoida ostettaessa kalliimmat mutta käytettäessä edullisemmat sähkökäyttöiset koneet, Epiroc on eriyttänyt akut konemyynnistä. Akut tarjotaan sen sijaan palveluna ja voidaan siten sisällyttää käyttöbudjettiin. Lisäksi konekohtaisten latureiden sijasta käytetään standardilaturia, joten asiakkaat voivat ostaa laturinsa myös muilta toimittajilta.
"Koneen, akun ja laturin erottaminen toisistaan on ollut merkittävä avaus", Erik Svedlund toteaa.
Koska kaivoskoneet ovat käynnissä vuorokauden ympäri, käytetään niiden kanssa usein vaihdettavia akkuja. Koneen ei silloin tarvitse seistä käyttämättömänä usean tunnin latauksen aikana, vaan tyhjän akun voi vaihtaa laturista uuteen akkuun muutamassa minuutissa.
Voisi luulla, että tekniikka kiinnostaa lähinnä yrityksiä, jotka panostavat kestävyyteen ja toimivat maissa, joissa on tarkat päästörajoitukset. Mutta koska turvallisuus- ja terveysnäkökohdat, kuten tuuletusratkaisut, ovat niin tärkeitä kaivosalalla, tekniikka kiinnostaa laajasti koko maailmassa. Tämä koskee erityisesti yrityksiä, joilla on syvälle maan sisään ulottuvia kaivoksia. Erik Svedlund mainitsee esimerkin Kanadasta, jossa kaivosyhtiö löysi kultamalmiesiintymän 1 700 metrin syvyydestä.
"Dieselkoneita käytettäessä tarvittaisiin 1 700 metriä syvä tuuletuskanava, jonka rakentaminen maksaisi 300 miljoonaa dollaria. Se on vahva kannustin investoida päästöttömiin koneisiin."
Kaivosteollisuuden sähköistäminen on tärkeää myös siksi, että akuissa käytettävät metallit louhitaan kaivoksista. Kun koko teollisuus- ja kuljetussektori pitää sähköistää, pitää myös akunvalmistuksen olla kestävää.
"Akkuprojekti on erityisen tärkeä Euroopan kilpailukyvyn kannalta. Kun vapaudumme fossiiliriippuvaisuudestamme perinteisiin öljyntuottajamaihin, meidän ei tule luoda uutta riippuvuutta esimerkiksi Aasiassa valmistettuihin akkuihin. Jotta Eurooppa olisi omavarainen kestävästi tuotettujen akkujen suhteen, tarvitaan tarkat eettiset ja ympäristövaatimukset raaka-aineiden hankinnassa", Erik Svedlund toteaa.
Lue myös Kaivokset luopuvat fossiilipohjaisista kuljetuksista
Kuvat: Epiroc