EU:n sääntely kestävyysraportoinnista ja yritysten vastuusta arvoketjussa on kehitteillä. Niin sanotun Omnibus I -paketin myötä komissio on ehdottanut useita muutoksia, joiden tarkoituksena on tehdä sääntelyn soveltamisesta käytännöllisempää – samalla kun käyttöönottoa lykätään joidenkin yritysten osalta.
CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) ja CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive) ovat kaksi laajinta kestävyyteen liittyvää sääntelykokonaisuutta EU:n vihreässä siirtymässä. Ne asettavat vaatimuksia ilmastovaikutusten, sosiaalisten kysymysten ja vastuullisen liiketoiminnan raportoinnille – sekä yrityksen omassa toiminnassa että toimitusketjussa.
Huhtikuussa 2025 EU:n lainsäädäntöelimet päättivät siirtää joidenkin säännösten voimaantuloa myöhemmäksi. Samalla komissio ehdotti sisältömuutoksia, joiden tavoitteena on helpottaa säännösten soveltamista eri yritystyypeissä ja toimialoilla.
Omnibus I -paketti esittää muutoksia CSRD-direktiivin soveltamiseen, koskien sekä sisältöä että siihen kuuluvia yrityksiä. Merkittävä muutos on se, että direktiivin soveltamisalaa ehdotetaan supistettavaksi. Tämä tarkoittaisi, että suuri osa yrityksistä, jotka aiemmin kuuluivat sen piiriin – erityisesti pienet ja keskisuuret pörssiyhtiöt – vapautettaisiin nyt vaatimuksista. Samalla ehdotetaan, että eurooppalaisia raportointistandardeja (ESRS) muokattaisiin helpommin ymmärrettäviksi:
Päivitetyt aikataulut tarkoittavat, että:
Yritykset, jotka olivat jo aiempien sääntöjen (NFRD) piirissä, aloittivat raportoinnin tilikaudelta 2024, eikä tämä lykkäys merkittävästi vaikuta niihin.
CSDDD koskee yritysten vastuuta tunnistaa ja hallita ihmisoikeuksiin ja ympäristöön liittyviä riskejä arvoketjuissaan. Omnibus I -paketti sisältää useita muutosehdotuksia, muun muassa:
CSDDD otetaan käyttöön asteittain. Ensimmäisessä vaiheessa sääntely koskee yrityksiä, joilla on yli 5 000 työntekijää ja 1,5 miljardin euron liikevaihto – tai 3 000 työntekijää ja 900 miljoonan euron liikevaihto. Jäsenvaltioiden tulee saattaa säännöt voimaan kansallisesti viimeistään heinäkuussa 2027.
Toinen ehdotettu muutos on, että siviilioikeudellista vastuuta koskevat säännöt eivät enää määräydy EU-tasolla, vaan kansallisesti. Tämä tarkoittaa, että mahdollisuudet nostaa kanteita vaihtelevat jäsenvaltioittain. Myös pienten toimittajien tietojenkeruuta rajoitetaan: komission ehdotuksen mukaan tietoja saa pyytää vain, jos on tunnistettu selkeitä riskejä.
On vielä liian aikaista arvioida tarkasti, miten komission Omnibus-ehdotus tulee vaikuttamaan, sillä se on vielä neuvoteltavana ensin EU-parlamentissa ja jäsenvaltioiden kesken, ja sitten yhdessä komission kanssa. Komission tavoitteena on lisätä sääntelyn selkeyttä ja suhteellisuutta sekä helpottaa sen soveltamista käytännössä.
Aikataulumuutoksista on jo päätetty. Sisältömuutosehdotukset etenevät nyt tavanomaisen lainsäädäntöprosessin kautta. Tämä tarkoittaa, että Euroopan parlamentti, ministerineuvosto (jäsenvaltiot) ja komissio jatkavat työtä sisällön parissa niin kutsutuissa trilogineuvotteluissa.
> EU-komission sivu Omnibus I -paketista
Vattenfallin näkemys Omnibus I -ehdotuksestaVattenfall suhtautuu myönteisesti EU-komission ehdotuksiin muokata osia CSRD- ja CSDDD-direktiiveistä niin kutsutun Omnibus I -paketin puitteissa. Meille on tärkeää, että EU:n kestävyyssääntely on selkeää, oikeusvarmaa ja käytännössä toteuttamiskelpoista – kuitenkaan tinkimättä ilmasto- ja kestävyystyön kunnianhimoisesta tasosta ja edelleen vauhdittaen yrityssektorin siirtymää kestävämpään liiketoimintaan. |