Tarkoituksena oli kehittää ja demonstroida jättiakun teknisiä ratkaisuja. Bolidenin ja Vattenfallin pilottihanke toimi kuitenkin niin hyvin ja johti niin hyviin tuottoihin, että akku on nyt osa normaalia toimintaa.
Emme odottaneet suuria tuottoja, mutta näin kuitenkin kävi.
–Tämä on todella hieno asia. Hanke ei ainoastaan sujunut toivotulla tavalla, vaan se jopa ylitti odotukset. Erityisesti hankkeen taloudellinen puoli oli yllätys, sanoo Fredrik Persson, Vattenfallin tutkimus- ja kehitysinsinööri.
– Aloittaessamme pilottihankkeen tarkoituksenamme oli lähinnä kehittää teknistä ratkaisua ja demonstroida akun käyttöä. Emme odottaneet suuria tuottoja, mutta näin kuitenkin kävi.
Vaikka pilottihankkeen päätavoitteena ei siis ollut saavuttaa välittömiä tuottoja vaan kehittää ohjausjärjestelmiä ja palveluja, joiden ansiosta energiavarastolla voitaisiin myöhemmin saada tuloja, akku on osoittautunut taloudellisesti kannattavaksi.
Sähkön ostaminen ja varastoiminen silloin, kun hinta on alhaisimmillaan, ja käyttö silloin, kun hinta on korkeimmillaan.
- Syy näin korkeisiin tuottoihin on se, että onnistuimme kehittämään ainutlaatuisen teknisen ratkaisun, joka mahdollistaa useiden palveluiden yhdistämisen. Pääasiallinen tulonlähde oli taajuuden säätö. Kaksi muuta tulolähdettä ovat kustannusten optimointi, eli sähkön ostaminen ja varastointi silloin, kun hinta on alhaisimmillaan ja sähkön käyttö silloin, kun hinta on korkeimmillaan sekä tehon myyminen alueellisille ja paikallisille kapasiteettimarkkinoille, Fredrik Persson sanoo.
Tehdäkseen asian mahdollisimman helpoksi Bolidenille Vattenfall Network Solutions vuokrasi yhtiölle energiavaraston "Power-as-a-Service" -palveluna. Tämänkaltainen rahoitus- ja toimintamuoto on nykyään yhä yleisempi.
Vattenfallin Uppsalaan tämän jälkeen rakentaman akkulaitoksen kapasiteetti on kaksikymmentä kertaa suurempi.
– Hoidamme kaiken kiinteää maksua vastaan, mikäli asiakas niin haluaa, tai käytämme ohjausratkaisuamme yrityksen itse omistamassa akussa. Näkemykseni mukaan useimmat yritykset tarvitsevat apua akun ohjauksessa saadakseen tuloja, Fredrik Persson sanoo.
Landskronan energiavarasto koostuu 24 akusta, jotka ovat samanlaisia kuin BMW i3 -sähköautossa. Ne on asennettu yhdessä ohjausjärjestelmän kanssa konttiin ja sijoitettu Bolidenin lyijyakkujen kierrätyslaitoksessa sijaitsevan mittarin taakse.
– Aloittaessamme hankkeen energiavarasto oli yksi maan suurimmista 1 MWh:n varastointikapasiteetillaan ja 480 kW:n tehollaan, mutta akkuvarastojen kehitys on nopeaa. Vattenfallin Uppsalaan tämän jälkeen rakentaman akkulaitoksen kapasiteetti on kaksikymmentä kertaa suurempi, Fredrik Persson sanoo.
Akkuratkaisun keskiössä on Vattenfallin kehittämä ohjausjärjestelmä.
– Ohjausjärjestelmän algoritmi mukautuu koneoppimisen avulla asiakkaan sähkönkulutuksen mukaan ja tekee ennusteen siitä, miten sähkön hinnat, sähköverkkomaksut, säätila ja ajankohtaiset laitteistotiedot ajetaan. Eniten minua ilahduttaa, että pystyimme ratkaisemaan tekniset vaikeudet yhdistämällä useita erilaisia tuloja tuottavia palveluita, Fredrik Persson sanoo.
Tuloja kolmesta eri palvelusta:
Vattenfallin tuloja tuottavaan energiavarastoratkaisuun kuuluvia palveluja Bolidenissa olivat:
Helppo käyttää
Bolidenin sulattamo, jossa hanke toteutettiin, on energiaintensiivinen teollisuudenala, mutta energian varastointiratkaisut sopivat useimmille yrityksille, Fredrik Persson sanoo.
- On tietysti olemassa alaraja sille, milloin yleiskustannusten osuus on liian suuri, mutta teollisuuden ja esimerkiksi kiinteistöjen keskisuurille ja suurille energiankuluttajille sijoitus on kannattava.
Järjestelmä hoitaa itse itsensä, ja seuraava vaihe on optimoida sitä entisestään ja lisätä tuloja tuottavia lisäpalveluita.
Vaikka tekninen osa saattaa kuulostaa monimutkaiselta kehittyneiden ohjausjärjestelmien ja taajuuskaupan myötä, asiakkaan ei tarvitse ajatella asiaa.
– Tiedän, että Bolidenilla oltiin alussa hieman huolissaan siitä, että energiavarasto häiritsisi tuotantoa, mutta kävikin pian niin, ettei sitä huomattu lainkaan, myönteisessä mielessä. Järjestelmä hoitaa itse itsensä, ja seuraava vaihe on optimoida sitä entisestään ja lisätä tuloja tuottavia lisäpalveluita, Fredrik Persson sanoo.