Koronaviruksen levitessä toden teolla suuri osa maailman väestöstä asetettiin karanteeniin. Fyysisiin ostoihin toimintansa perustaneet myymälät ovat vaikeuksissa, mutta verkkokauppa kukoistaa. Pandemia on muuttanut ostotottumuksiamme – ehkä pysyvästi.
Nopeammin, joustavammin ja varmemmin, ovat avainsanoja kehityksessä, joka on meneillään vähittäiskaupassa, raportoi Washington Post. Muutos oli oikeastaan jo käynnistynyt, siis siirtyminen fyysisistä myymälöistä verkkokauppaan, mutta koronaviruspandemia antoi sille keväällä vauhtia.
Kun rajoituksia aletaan purkaa joissakin maissa, myymälät avautuvat uuteen todellisuuteen. Applen myymälöissä työntekijät mittaavat kuumeen saapuvilta asiakkailta, kun taas American Eagle edellyttää hengityssuojaimen käyttöä kaikilta asiakkailta. Myymälät tekevät voitavansa sovittaakseen perinteisen vähittäismyynnin muuttuneisiin olosuhteisiin ja houkutellakseen asiakkaita takaisin.
Monet olivat varmasti lukeneet ”myymäläkuolemasta” jo kauan ennen kuin koronavirus valtasi uutiskanavat. Pitkäkestoiset ulkonaliikkumiskiellot ja sosiaalisen etäisyyden säännöt ovat nyt pakottaneet ihmiset katselemaan elämää kotoa käsin, ja se on muuttanut kuluttajien käyttäytymistä, markkinointitoimisto Criteo kirjoittaa blogissaan.
Strategiana oli pitkään saada vierailijat viipymään myymälässä mahdollisimman pitkään. Käytäntönä oli houkutella heidät spontaaneihin ostoihin. Nyt todellisuus on toinen, ja myymälänsä avaavien kauppiaiden on sopeuduttava siihen.
Kuluttajat ovat lyhyessä ajassa siirtyneet kauppakeskuksissa oleskelusta tarkoituksellisiin ostoihin ja hyvin suunniteltuihin käynteihin lähimpään myymälään. Monet viime vuosien innovaatioista, esimerkiksi vuorovaikutteiset näytöt, kahvilatilat tai tapahtumat myymälöissä, ovat nyt parhaassa tapauksessa epäkäytännöllisiä, ja pahimmassa tapauksessa edistävät tartunnan leviämistä. Kukaan ei tiedä, kauanko tilanne jatkuu tällaisena.
Verkkokaupan voittokulkua fyysisten myymälöiden yli on ennakoitu pitkään, ja nyt se näyttäisi olevan todellisuutta. Pelkästään kuluneen kevään aikana joka viides kuluttaja maailmassa on siirtänyt ostojaan fyysisistä myymälöistä verkkokauppaan. Lisäksi joka kolmas kuluttaja ilmoittaa, että suunnittelee käyttävänsä verkkokauppoja entistä enemmän tulevaisuudessa. Tämä on tulos analyysijätti Kantarin kyselystä Global Covid-19 Barometer, johon osallistui 45 000 vastaajaa.
Maailmanlaajuinen trendi on selvä myös Euroopassa. Alueen suurimmilla markkinoilla, Saksassa, Ranskassa ja Iso-Britanniassa on niiden osuus, jotka tekevät suurimman osan ostoistaan verkossa, kasvanut 25–80 prosenttia verrattuna pandemiaa edeltäneeseen aikaan. Tämä ilmenee Kantarin toisesta tutkimuksesta, jonka oli tilannut Detail Online.
Eurooppalaisista sukupolvista niin sanotut ”milleniaalit” suunnittelevat eniten verkko-ostoja vuoden 2020 lopun aikana. Kodinelektroniikka ja vaatteet ovat hallitsevia tuotekategorioita. Vanhemmat sukupolvet ilmoittavat, etteivät pandemian väistyttyä tee yhtä paljon verkko-ostoksia.
(Valokuva: Benedikt Geyer/Unsplash)