Blogi | Vattenfall

Lauttaliikenne sähköistyy Ruotsissa

Kirjoittanut Vattenfall | Jan 31, 2023 8:56:55 AM

Lauttaliikennettä ollaan parhaillaan sähköistämässä, ja useita kiinnostavia hankkeita on vireillä Tukholman saaristossa ja Mälaren-järvellä. Lauttaliikenne alueella kuuluu maailman tiheimpiin.

Lauttojen toimiminen sähköllä vähentää päästöjä ja käyttökustannuksia pitkällä aikavälillä.

Suurin ero matkustajan kannalta on se, että lauttaliikenne on täysin äänetöntä. Tuntuu hieman siltä kuin olisi purjehtimassa tai leijuisi vedenpinnan yläpuolella. Ei tärinää tai melua, vaan matkustaminen on erittäin miellyttävää, kertoo Bilal Malla, Vattenfallin Maritimen markkinointivastaava.

Kun muu yhteiskunta sähköistyy vauhdilla ja Tukholman maalla toimiva joukkoliikenne on ollut fossiilitonta useiden vuosien ajan, vesiliikenne kaupungissa ja saaristossa on jatkunut tuttuun tapaan pääasiassa meluisilla dieselmoottoreilla, joiden joukossa seilaa muutama nostalginen höyrylaiva.

Laitureista ja satamista puuttuu hyvä latausinfrastruktuuri.

Miksi muutos etenee niin paljon hitaammin merellä kuin maalla?

– Siihen on useita syitä. Viranomaiset ja hankintoja tekevät alueet eivät tähän mennessä ole asettaneet riittävästi vaatimuksia päästöttömille aluksille. Laitureissa ja satamissa ei ole hyvää latausinfrastruktuuria, ja varustamoilta vaaditaan suuria investointeja muutosten tekemiseen laivastoon tai uusien laivojen ostamiseen, mihin kaikilla ei ole varaa, Bilal Malla sanoo.

Fossiiliton joukkoliikenne

Tukholman alueen tavoitteena on, että kaikki joukkoliikenteen liikennöintimuodot olisivat fossiilittomia vuoteen 2030 mennessä, myös vesiliikenne.

Jo vuonna 2014 Tukholmassa otettiin käyttöön kaksi sähköistettyä lähiliikennelauttaa, E/S Sjövägen ja E/S Movitz. Molemmissa on 250–300 kW:n sähkömoottorit. Vattenfall on auttanut viimeksi mainitun päivittämisessä uusilla kestävillä akuilla ja tehokkailla pikalatausasemilla.

Vetykäyttöiset alukset mahdollistavat esimerkiksi pidemmän kantaman. 

– Vattenfall omistaa kaiken akuista latausasemiin Power-as-a-Service-kokonaisratkaisunsa avulla ja vastaa niiden toiminnasta, joten asiakas välttyy uuteen tekniikkaan investoimisen riskiltä, mistä monet ovat hieman huolissaan näin vesiliikenteen sähköistämisen alkuvaiheessa, Bilal Malla kertoo.

Sen jälkeen, kun E/S Movitz otettiin käyttöön Tukholman vesillä vuonna 2014, muutamia sähköllä toimivia lauttoja ja aluksia on otettu käyttöön sekä Tukholmassa että Göteborgissa ja Helsingborgissa. Niistä kaikki toimivat akulla.

Mitä etuja akuilla on polttokennoihin nähden sähkökäyttöisissä aluksissa?

– Vedyllä toimivat alukset mahdollistavat esimerkiksi pidemmän kantaman, mutta käytännössä tekniikka ja kaikki tarvittava infrastruktuuri sekä lainsäädäntö eivät ole vielä niin kehittyneitä, että se olisi realistinen vaihtoehto akkutekniikalle. Todennäköisesti tulevaisuuden sähkölautta on hybridi, jossa hyödynnetään molempia tekniikoita, Bilal Malla sanoo.

Uusia aluksia vesille

Vaikka vesiliikenteen sähköistäminen on sujunut odotettua hitaammin, Tukholmassa ollaan parhaillaan laskemassa vesille monia kiinnostavia aluksia.

– Useat varustamot ja yritykset haluavat tulla mukaan markkinoille ennen tulevia vaatimuksia ja lakeja, joita päästöttömiin vesitiekuljetuksiin liittyen on tulossa. Hankkimalla ja rakentamalla omia sähkölauttoja yritykset haluavat viestittää, että tähän ollaan valmiita panostamaan ja että tarvittavaa osaamista on, Bilal Malla sanoo.

Vanhat alukset voivat jatkaa liikennöintiä uusilla sähkömoottoreilla. 

Yritykset, jotka eivät halua investoida uusiin sähköaluksiin, voivat sen sijaan tehdä muutoksia nykyisiin aluksiinsa.

– Vanhat alukset voivat jatkaa liikennöintiä uusilla sähkömoottoreilla. Vattenfall on ollut mukana vanhojen lauttojen muuntamisessa, ja nyt käynnissä on uusia muutoshankkeita, Bilal Malla kertoo.

Joitakin hankkeita Tukholman saaristossa ja Mälaren-järvellä:

Neljän Trafikverketin lauttavarustamon hybridisähkölautan on tarkoitus liikennöidä vilkkailla Ljusteröledenillä ja Vaxholmsledenillä Tukholman saaristossa vuodesta 2024 alkaen. Investointi on varustamon kaikkien aikojen suurin, ja sen arvo on noin miljardi Ruotsin kruunua. Sähkölautoissa on uusiutuvalla dieselillä toimivat moottorit, ja akut latautuvat noin neljän minuutin ajan jokaisessa laituripaikassa.

– On todella myönteistä kehitystä, että Färjerederiet, yksi tärkeimmistä toimijoista näillä markkinoilla, haluaa panostaa sähkölauttoihin ja osoittaa, että se on mahdollista, Bilal Malla sanoo.


Kuva: Candela Speedboat AB

Keväällä 2023 Tukholman länsipuolella sijaitsevan Ekerön ja keskustassa sijaitsevan Klara Mälarstrandin välisen linjan 89 matkustajat voivat edetä 30 solmun nopeutta maailman nopeimman sähköaluksen, Candela P-12 Shuttlen, kyydissä. Alus rakennetaan Tukholmassa ja liikennöi SL:n liikenteessä Trafikverketin ja Tukholman alueen yhteistyön kautta.

12-metrinen pikalautta on hiilikuituinen kantotasoalus, johon mahtuu 30 matkustajaa. Candela-yhtiön mukaan alus kuluttaa rakenteensa ansiosta 80 prosenttia vähemmän energiaa kuin perinteinen lautta, ja kokonaiskäyttökustannukset pienenevät merkittävästi. Yhtiö toivoo, että tämän tekniikan avulla vesiliikenteestä tulee kilpailukykyinen vaihtoehto maalla kulkevalle joukkoliikenteelle. Kantama on 40–60 merimailia yhdellä latauksella.
 
Kuva: Green City Ferries

Vuodesta 2024 alkaen sähkökäyttöiset suurnopeuskatamaraanit liikennöivät Täby-Ropstenin ja Österåker-Skeppsbronin linjoilla Tukholmassa. Alukset omistaa Green City Ferries, ja toiminnasta vastaa kaksi paikallista varustamoa. Beluga24-saaristoaluksesta on saatavana kaksi mallia, joista toinen on akkukäyttöinen lähiliikenteeseen ja toinen vetykäyttöinen pidemmälle Österåkerin ja Tukholman väliselle reitille. Huippunopeus on 30 solmua, eli lähes 56 km/h.


Kuva: Brødrene Aa

Huhtikuussa 2023 maailman ensimmäinen ns. autonominen kaupallinen lautta voi aloittaa liikennöinnin Tukholman Riddarfjärdenissä, Kungsholmenin ja Södermalmin välillä. Norjalaisen Torghatten-varustamon omistama akkukäyttöinen ilman kuljettajaa toimiva lautta on 12-metrinen katamaraani, jossa on tilaa 25 matkustajalle. Aluksi automaattisesti etenevää matkantekoa valvoo aluksella mukana oleva henkilö. Lauttojen on tarkoitus liikennöidä 15 minuutin välein noin 15 tunnin ajan päivässä. Lataaminen tapahtuu yöaikaan.