Edelleen 40 prosenttia suomalaisista kokee, että yritykset tekevät liian vähän ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Kuluttajat vaativat muutosta, ja siksi vastuullisten yritysten liikevaihto kasvaa nyt lujaa. Vattenfallin ympäristöjohtaja Helle Herk-Hansenin mukaan vastuullinen yritys menestyy kuitenkin vain silloin, kun yritys kertoo ympäristöteoistaan.
Vain vastuullinen yritys voi olla nykypäivänä menestynyt yritys. Elinkeinoelämän keskusliiton tuoreen selvityksen mukaan Suomen on tärkeää profiloida itseään vähäisten ilmastoriskien ja kestävien sijoituskohteiden maana.
Vattenfallin ympäristöjohtaja Helle Herk-Hansen vahvistaa, että vastuullisuudesta on kasvanut nykypäivän bisnes: se houkuttelee luokseen asiakkaita, sijoittajia, yhteistyökumppaneita ja työntekijöitä.
”Vastuullisuudesta on kasvanut yrityksissä kova kilpailu – jokainen yritys haluaa saavuttaa enemmän ja asettaa jatkuvasti korkeampia tavoitteita itselleen”, Herk-Hansen sanoo.
Vattenfallin ydinlupaus vastuullisuudesta on fossiilivapaa elämä yhden sukupolven aikana. Vattenfallin tavoitteena on mullistaa terästeollisuus: HYBRIT-projektissa Vattenfall tuottaa terästä vetykaasulla, jolloin päästönä syntyy vain vettä.
Helle Herk-Hansen kertoo, että yrityksessä kaikkien on oltava valmiita tekemään töitä ympäristötavoitteiden saavuttamiseksi.
”Vastuullisuuden saavuttamiseksi yksi ympäristöteko ei riitä, vaan yrityksen täytyy sitoutua tekemään jatkuvia vastuullisia tekoja nyt ja tulevaisuudessa”, hän sanoo.
Helle Herk-Hansenin neljä vinkkiä vastuullisuuteen – näin teet ympäristöteot näkyviksi: