Ringhals 4 -ydinvoimalan paineistin vaurioitui elokuun lopussa. Tapahtumalla ei ollut vaikutusta turvallisuuteen, mutta se aiheutti suunniteltua pidemmän keskeytyksen Ringhals 4:n toiminnassa. Laajamittaiset korjaus- ja kunnostustyöt aloitettiin välittömästi. Niihin kuului muun muassa tarkan kopion rakentaminen paineistimesta ja puhdistus kanadalaisen robotin avulla. Lue lisää Ringhals 4:n korjaustöistä ennen uudelleenkäynnistystä.
Vattenfallin ydinvoimalassa tehdään vuosittain niin sanottu poiskytkentä, jolloin laitoksessa tehdään huolto- ja päivitystöitä ja muun muassa polttoaine ja erilaiset komponentit tarkastetaan ja vaihdetaan. Tällaisen poiskytkennän loppuvaiheessa elokuun lopussa Ringhalsin neljännessä reaktorissa havaittiin vaurio. Vaurio oli paineistimessa, joka on yksi laitoksen suurimmista komponenteista. Paineistimen lämmittimiin oli vahingossa kytketty virta testin aikana, mikä aiheutti niiden ylikuumenemisen, ja vauriot oli korjattava. Koska reaktori oli sillä hetkellä pois käytöstä, tämä ei vaikuttanut laitoksen turvallisuuteen eikä kukaan loukkaantunut, mutta vaurion vaikutus oli silti suuri.
Pelkkä paineistimen koko aiheuttaa haasteita. Sen korkeus on 12,8 metriä ja halkaisija 2,4 metriä, ja se painaa 84 tonnia. Paineistimen ollessa käytössä sen sisällöstä puolet on vettä ja puolet höyryä. Sen tehtävänä on valvoa ja säädellä reaktorijärjestelmän painetta ja estää reaktorin vettä kiehumasta.
Paineistimen korkeus on 12,8 metriä ja halkaisija 2,4 metriä. Yläosan kuvussa on 40 cm:n kokoinen luukku, josta korjaajat ryömivät sen sisään.
Paineistimen korjaaminen ei siis ole mikään pikkujuttu. Säiliön osat ovat radioaktiivisia, ja lämmittimet, jotka kaikki piti ottaa ulos puhdistettaviksi, sijaitsevat paineistimen alaosassa. Lisäksi säännöt siitä, mitä saa tehdä ja miten, ovat hyvin tarkat. Kaikki on kvalifioitava ja dokumentoitava, mistä syystä prosessit venyvät entisestään. Muutaman päivän kestäneen tarkastuksen jälkeen syyskuun alussa voitiin todeta, että Ringhals 4:n uudelleenkäyttöönottoon menisi useita kuukausia.
Aikana, jolloin sähköä tarvitaan paljon ja sähköntoimitukselta kaivataan ydinvoiman tarjoamaa vakautta, vahinko ja sitä seuranneet korjaustyöt olivat ikäviä, mutta työt aloitettiin välittömästi ja vähintäänkin vaikuttavalla tavalla.
Jotta kaikkia korjauksen vaiheita pystyttiin harjoittelemaan, alle kahdessa kuukaudessa rakennettiin tarkka kopio paineistimesta kaikkien erikoistyökalujen testaamiseen, joita tarvitaan myöhemmin korjaustöiden jälkeen otettaessa paineistin takaisin käyttöön (edellytys paineistimen käytölle).
Paineistimen korjaus on erittäin monimutkainen projekti. Esimerkiksi mallin suojarakennuksen muodostavien suurten moduulien kopioita oli vaikea löytää. Eräs tiimin jäsen sai kuitenkin selville, että Vattenfall oli 15–20 vuotta sitten käyttänyt Degerforsissa sijaitsevaa yritystä vastaavanlaiseen erikoistilaukseen. Pelkästään jo piirustusten laatiminen kaikkia harjoiteltavia vaiheita varten ja sellaisten puomien löytäminen, joita tarvittiin pitämään paineistimen kopiota kasassa, osoittautuivat suuriksi haasteiksi, kuten myös kaikki hitsaustyöt, jotka piti tehdä pienessä tilassa ja haastavassa ympäristössä.
Ringhalsiin on rakennettu paineistimesta täysikokoinen malli, joka mahdollistaa tärkeän alkuperäiskappaleen korjaamiseen tarvittavien työvaiheiden harjoittelun mahdollisimman todenmukaisesti. Huoltoluukun halkaisija on 40 cm, ja se on ainoa reitti paineistimen sisälle.
Paineistimen kopio oli valmiina lokakuun puolivälissä Ringhalsin testilaitoksessa, jossa kattokorkeus oli riittävä yli 16 metrin korkuiselle säiliölle sekä palkkirakenteelle ja sen ympärillä oleville telineille. Vasta tämän jälkeen voitiin ryhtyä harjoittelemaan työvaiheita, jotka tehtiin myöhemmin oikealle paineistimelle.
Yksi paineistimen korjaamisen suurista haasteista on, että kaiken on tapahduttava noin kahdentoista metrin etäisyydeltä. Korjaajien on työskenneltävä lyijypohjaiselta alustalta käsin, jonka läpi he laskevat kamerat ja työkalut pienestä aukosta. Paineistimen lämmittimet otetaan ulos ja korjataan pitkien tankojen päässä olevilla työkaluilla. Sen varmistamiseksi, ettei kukaan altistu suurille säteilymäärille, säteilysuojeluvastaavat valvovat työtä jatkuvasti mittauslaitteiden avulla.
Pohjalevyn lämmittimiä on peräti 68 kappaletta, ja ne irrotettiin, korjattiin ja asennettiin takaisin paikalleen yksitellen syksyn aikana mallia työstettäessä käytettyjen työkalujen ja menetelmien avulla.
Painekattilassa ilmennyt ongelma aiheutti lämmittimien osien sulamisen, ja sen pohjalla olevat sulaneen metallin palat on poistettava. Tähän käytetään kanadalaista robottia: sähkökäyttöistä siivoajaa, joka liikkuu telaketjuilla ja jota ohjataan kauko-ohjaimella. Kun robotti on saanut puhdistuksen valmiiksi, paineistin huuhdellaan korkeapaineella toisen robotin avulla. Vasta tämän jälkeen paineistimen korjaus- ja puhdistustyöt ovat valmiit. Tämä vie vielä enemmän aikaa, sillä jokainen pieni vaihe vaatii äärimmäistä tarkkuutta ja on tehtävä turvallisesti, jotta Ringhals 4 päästään käynnistämään. Suunniteltu päivämäärä on 19. maaliskuuta.
Robotti on varustettu Ringhalsissa 3D-tulostetulla suulakkeella.