Sähköautot voivat nykyisin näyttää trendikkäiltä ja moderneilta, mutta kyseessä ei ole meidän aikakautemme keksintö. Sähköauton historia ulottuu yli 200 vuoden taakse. Tiesitkö, että aivan ensimmäinen auto oli sähköauto?
On vaikea tarkkaan määrittää, mistä sähköauton historia alkaa: kuka valmisti ensimmäisen sähköauton ja koska sähköauto keksittiin. Nykyajan sähköautot ovat tulosta useista teknisistä läpimurroista – akuista sähkömoottoreihin. Siksi ei ole yksittäistä keksijää tai yksittäistä maata, jolle kunnia kuuluisi.
Sähköauton historia sai alkunsa jo ennen polttomoottoria. Sähköliikenteen kehitys käynnistyi 1800-luvun alussa, jolloin useat tutkijat Euroopassa alkoivat kehitellä akkuja ja moottoreita. Arviolta vuonna 1830 skotlantilainen keksijä Robert Anderson esitteli sähkövaunun, jota usein pidetään ensimmäisenä sähköautona. Samoihin aikoihin myös amerikkalainen keksijä Thomas Davenport esitteli sähköisen pienoismallin.
Ranskalainen insinööri Gustave Trouvé esitteli vuonna 1881 ensimmäisen sähkökäyttöisen ajoneuvon – kolmipyöräisen vaunun, joka oli varustettu sähkömoottorilla ja akulla. Tämä oli edelleen sähköautojen perusarkkitehtuuria. Sen nopeus oli 10 km/h, jota tuolloin pidettiin vaarallisen kovana. Ensimmäinen polttomoottorilla varustettu Benz-auto valmistui vasta vuonna 1886. Vuonna 1899 belgialainen kilpa-ajaja Camille Jenatzy teki jopa ennätyksen saavuttamalla sähköautollaan yli 100 km/h:n huippunopeuden.
Sähköauton historiaa tarkasteltaessa sen kukoistus osui 1800- ja 1900-lukujen vaihteeseen. Jo 1800-luvun lopussa alkoivat myös junat kulkea sähköllä, joka toimitettiin ilmajohtojen kautta. Luvut 1900-luvun alusta osoittavat, että sähköautot olivat yleisiä Yhdysvaltain ja Länsi-Euroopan teillä.
Menestyksestä huolimatta sähköauto sai lopulta kilpailijan. Senaikaisissa polttomoottoreissa oli vakava haittapuoli, ne piti käynnistää kammella! Sähkökäynnistyksen keksiminen vuonna 1911 merkitsi polttomoottoriautojen uutta nousua. Siitä eteenpäin, akkujen heikon kapasiteetin ja kalleuden takia, sähköautot olivat täysin marginaalinen ilmiö.
1990-luvun puolivälissä Toyota toi kansainvälisille markkinoille Prius-mallin – maailman ensimmäisen massatuotetun hybridimallin. Noin vuonna 2004 Roadster vahvisti uskoa elinvoimaiseen sähköliikenteeseen moottoriteillä ja pitemmillä etäisyyksillä. Vuoteen 2010 mennessä Chevy Volt ja Nissan LEAF tulivat maanteille ja olivat suuria menestyksiä. Seuraava suuri toimija oli epäilemättä Tesla Motors, joka mullisti koko sähköajoneuvoteollisuuden.
Viimeisimmät suuret tekniset edistysaskeleet on otettu sähköautojen akkujen kehityksessä. Uusi tekniikka on laskenut hintoja alle puoleen, samalla kun teho on parantunut. Tämä on mahdollistanut sähköajoneuvojen valtavan potentiaalin hyödyntämisen, ja valittavana on nyt useita eri malleja.
Perustuu artikkeliin Who made the first electric car | A brief history & evolution of Electric Mobility, kirjoittanut Pon Paulraj.
Kuvat: Oberholster Venita, Pixabay