Sähköajoneuvot edellyttävät vähemmän huoltoa, ja niille varataan vähemmän korjausaikoja kuin polttomoottoriautoille. Siksi niiden käyttö tulee ajan mittaan edullisemmaksi. Sähköautoissa on kuitenkin tiettyjä osia, jotka kuluvat nopeammin.
Sähkökäyttöisille autoille varataan huomattavasti vähemmän huoltoaikoja kuin polttomoottoriautoille. Syynä on pitkälti se, että sähköautoissa on vähemmän osia, jotka voivat kulua ja hajota, kertoo Ruotsin autokorjaamoalan järjestön eli Sveriges Fordonsverkstäders Föreningin toimitusjohtaja Bo Ericsson. Sähköautoissa ei ole sytytystulppia, pakokaasujärjestelmiä eikä vaihdelaatikoita.
”Jo pelkästään bensiini- tai dieselkäyttöisten autojen moottorissa ja vaihdelaatikossa on 2 000 osaa. Sähkömoottorissa niitä on vain 20, joten pienempi huoltotarve on ymmärrettävää”, kertoo Bo Ericsson.
Autojen sähköistyminen näkyy myös järjestön 1 900 jäsenkorjaamossa, sillä huoltoihin ja korjauksiin käytettävät työtunnit vähenevät vähenemistään. Tämä ei kuitenkaan ole ainoa vaikutus, sillä myös varaosamyynti vähenee merkittävästi.
”Sähköautojen yleistyminen ei vähennä pelkästään huoltoihin käytettäviä työtunteja, sillä sähköautojen moottoreissa ei käytetä lainkaan öljyä. Myymme tällä hetkellä valtavia öljymääriä”, Bo Ericsson toteaa.
"Sähköistyminen on lähtenyt hyvin käyntiin, mutta se on vasta alussa. Autokorjaamot ovat aloittaneet sopeutumisen uusiin olosuhteisiin", Bo Ericsson kertoo.
”Millaiseksi tilanne kehittyy viiden vuoden päästä? Tai kymmenen vuoden päästä? Jäsenyrityksillemme tämä merkitsee suurta muutosta, johon on sopeuduttava monin eri tavoin. Tällä hetkellä vain yhden tai muutaman automerkin huoltoihin valtuutetut korjaamot joko hankkivat jatkossa lisää valtuutuksia tai liittyvät osaksi jotain ketjua. Tämä muutos on käynnissä jo nyt. Lisäksi osassa korjaamoista on esimerkiksi ryhdytty tekemään entistä enemmän myös rengas-, lasi- ja kunnostustöitä.”
Toinen tärkeä muutos ovat vaurioituneiden sähköautojen käsittelyyn liittyvät riskit. Sähköajoneuvot voivat esimerkiksi toisinaan syttyä tuleen vasta pitkän ajan kuluttua kolarista tai useita kertoja lyhyessä ajassa.
Sähköautojen ostaminen on kallista, mutta niiden käyttö tulee pitkällä aikavälillä edullisemmaksi. Saksalainen IFA edistää sähköistämistä ja muita kestävän kehityksen innovaatioita autoteollisuudessa. Sen mukaan sähköautoilla on noin 35 prosenttia pienemmät huolto- ja kunnossapitokustannukset kuin polttomoottoriautoilla.
Sähköautoissa on kuitenkin muutamia osia, jotka kuluvat nopeammin, Bo Ericsson kertoo. Tämä pätee etenkin renkaisiin. Sähköautot ovat raskaita, joten niillä on erittäin suuri vääntömomentti.
”Polttomoottori pyörii, kun kuljettaja painaa kaasua, mutta sitä ei tapahdu jatkuvasti. Sähköauto puolestaan kulkee tietä pitkin luodin lailla, mikä kuluttaa renkaita. Auton omistajan pitää osata käyttää kaasua varovasti. Tiedän asiakkaita, jotka ovat joutuneet vaihtamaan renkaat kolmesti 11 000 kilometrin sisällä. Sähköautoissa on myös kalliit erikoisrenkaat, koska sähköautot ovat niin raskaita.”
Sen lisäksi, että sähköautoissa on vähemmän huollettavia osia, sähköautoja on myös täysin mahdollista huoltaa ja korjata joiltakin osin itse.
”Sähköautoissa voi riittävällä teknisellä osaamisella vaihtaa jarrupaloja ja -levyjä sekä tukivarsia. Suurjännitteisten sähköosien käsittely kannattaa kuitenkin jättää väliin. Akkujen käsittely edellyttää jo ammattiosaamista”, Bo Ericsson toteaa.
Sähköautoissa koko lattia on käytännössä yhtä akkua. Se koostuu jopa 9 000 pienemmästä akusta, jotka on sijoitettu 600 akun yksiköihin. Akut ovat suurjännitteisiä, joten niitä saavat käsitellä vain henkilöt, joilla on vaadittava koulutus. Akun toiminta ja kunto tarkistetaan sähköajoneuvon huollon yhteydessä.
Vuonna 2025 on odotettavissa EU:n yhteinen lainsäädäntö siitä, kuinka pitkään sähköautojen akkujen pitäisi odottaa kestävän. Lisäksi saataville tulee yhä enemmän käytettyjä sähköautoja, mikä on Bo Ericssonin mielestä autokorjaamoille hyvä mahdollisuus ryhtyä kunnostamaan akkuja.
”Uskon tämän kehityssuunnan olevan välttämätön sekä taloudellisista että kestävyyteen liittyvistä syistä. Akun tulisi olla käytettyinä ostettavissa autoissa kohtuullisen hyvässä kunnossa. Akku voidaan kyllä vaihtaa myös kokonaan, mutta se ei ole taloudellisesti eikä kestävän kehityksen kannalta järkevää.”