Fossiilivapaalla lentämisellä on merkittävä rooli energiasiirtymässä, ei pelkästään itse ilmailualan, vaan myös muun teollisuuden ilmastotavoitteiden saavuttamisen kannalta. Vattenfall, SAS, Shell ja LanzaTech tutkivat nyt mahdollisuutta aloittaa kestävästi tuotetun synteettisen lentopolttoaineen, niin kutsutun sähköpolttoaineen, suuren mittakaavan tuotanto.
Useimmat teollisuudenalat ovat riippuvaisia lentomatkustuksesta ja lentoliikenteestä voidakseen harjoittaa liiketoimintaansa tehokkaasti. Samaan aikaan lentoala tuottaa kahdesta kolmeen prosenttia maailman kaikista hiilidioksidipäästöistä. Tämä tarkoittaa, että fossiilivapaa lentäminen on tärkeä osa kokonaisuutta, jotta teollisuus voi selvitä energiamuutoksesta kaikilla tasoilla.
Nyt Vattenfall, SAS, Shell ja LanzaTech käynnistävät hankkeen, jossa tutkitaan mahdollisuutta aloittaa maailman ensimmäinen synteettisen lentopolttoaineen, nk. sähköpolttoaineen, suuren mittakaavan tuotanto Lanzatech-menetelmällä. Mikäli investointipäätös tehdään, tavoitteena on tuottaa vuosittain 50 000 tonnia lentokoneen sähköpolttoainetta. Tämä vastaa 25 prosenttia SAS:n maailmanlaajuisen ympäristöystävällisen lentopolttoaineen tarpeesta 2030-luvulla.
Hankkeessa on tarkoitus käyttää LanzaTechin ja Yhdysvaltain energiaviraston kehittämää uutta menetelmää. Valmistusprosessissa käytetään ainoastaan fossiilivapaata sähköä, vettä ja kierrätettyä hiilidioksidia. Menetelmässä vesi hajotetaan vedyksi ja hapeksi elektrolyysin avulla ja saatu vety sekoitetaan hiilidioksidin kanssa reaktorissa. Erityyppiset reaktorit tuottavat erilaisia lopputuotteita, kuten metanolia, metaania, bensiiniä ja etanolia. LanzaTechin menetelmässä käytetään etanolia, jota hyödynnetään LanzaTechin Alcohol to Jet -prosessissa kestävän sähköpolttoaineen valmistamiseksi.
– Aloite osoittaa, miten paljon eri toimialojen välisellä yhteistyöllä on potentiaalia vähentää päästöjä sellaisilla aloilla, joiden on vaikeinta sopeutua muutokseen. Nopeammat innovaatiot ovat keino siirtyä fossiilivapaaseen elämään yhden sukupolven aikana. Tämä on erinomainen mahdollisuus, ja tutkimme yhdessä, miten voimme tuottaa vähäpäästöistä sähköpolttoainetta ilmailualalle, sanoo Vattenfallin toimitusjohtaja Anna Borg.
Pyrkimyksenä on ottaa uusi tuotantolaitos käyttöön vuoden 2026–27 tienoilla. Suunnitelmana on sijoittaa se Forsmarkin ydinvoimalan läheisyyteen, jossa prosessissa käytettävä sähkö tulee koostumaan tuulivoimasta, vedestä ja ydinvoimasta saatavasta fossiilittomasta sähköstä. Polttoaineessa käytettävä hiilidioksidi tulee koostumaan Vattenfallin Uppsalan lämpövoimalan kierrätetystä hiilidioksidista. Voimalasta saadaan vuosittain noin 200 000 tonnia hiilidioksidia.
Ensimmäinen yhteinen tutkimus on osoittanut, että edellytykset ovat suotuisat. Yritykset tekevät parhaillaan syvällisiä analyysejä, ja jokaisella yrityksellä on eri tehtävät. Vattenfallin tehtävänä on tutkia fossiilitonta sähköntuotantoa, vedyn tuotantoa ja hiilidioksidin talteenottoa. Shell tutkii lähemmin polttoaineen tuotantoa, logistiikkaa ja sähköpolttoaineen ostajana toimimista. LanzaTech tarjoaa kaasun käymisen asiantuntemustaan etanolin valmistukseen tulokaasuvirroista. Osapuolet lisensoivat myös LanzaJet ”Alcohol to Jet” -teknologian etanolin muuntamiseksi sähköpolttoaineeksi. SAS osallistuu hankkeeseen sähköpolttoaineen potentiaalisena ostajana.