Maailmanlaajuisten huippukokousten ja koululakkojen myötä vuodesta 2019 tuli ilmaston vuosi. Kansainvälisen energiajärjestön IEA:n raportti herättää toivoa siitä, että energiaan liittyvät kasvihuonekaasupäästöt ovat kenties alkaneet vähentyä.
Myös kiinteistö- ja rakennusalalla on merkkejä suuntauksen kääntymisestä. Vuosina 2018–19 alan päästöt lakkasivat IEA:n mukaan kasvamasta. Näin huolimatta siitä, että alan kestäviin projekteihin tekemät sijoitukset ovat olleet viiden viime vuoden aikana vain 10 prosentin luokkaa.
Kiinteistö- ja rakennusala vastasi noin 39 prosentista maailmanlaajuisista päästöistä vuonna 2019. 11 prosenttia päästöistä voidaan katsoa teräs-, betoni- ja lasiteollisuuden aiheuttamiksi. Rakennus- ja kiinteistöalan yritysten materiaalivalinnat ovat siis tärkeä tekijä sekä uudisrakentamisessa että perusparannuksessa ja remontoinnissa.
Vattenfallilla on yhdessä SSAB:n ja LKAB:n kanssa käynnissä projekti, jolla ne pyrkivät siihen, että tulevaisuudessa pystyttäisiin tuottamaan fossiilitonta terästä. Projektin nimi on HYBRIT, ja tavoitteena on korvata hiili ja koksi tuotannossa vetykaasulla ja sähköllä. Näin päästään eroon hiilidioksidipäästöistä.
Kuljetusala aiheuttaa noin 25 prosenttia maailmanlaajuisista päästöistä, ja määrä kasvaa edelleen. Tässäkin asiassa on kuitenkin nähtävissä merkkejä muutoksesta. Alan päästöt kasvoivat vain 0,6 prosentilla vuonna 2018, kun lisäystä on kymmenen viime vuoden aikana tullut keskimäärin 1,6 prosenttia vuodessa.
Todennäköisesti käänne liittyy suurelta osin sähköautojen myynnin lisääntymiseen. IEA:n mukaan sähköautokanta oli viisi miljoonaa ajoneuvoa vuonna 2018, missä oli 63 prosenttia lisäystä edellisvuoteen verrattuna. Suurin osa näistä autoista oli Kiinassa, noin 45 prosenttia, kun Euroopassa niistä oli 24 prosenttia ja Yhdysvalloissa 22.