VF_clock_rgb 2021-01-25 Lukemisaika: 4 min
EnergiatekniikkaEnergian varastointi

Langatonta sähkötietä testataan Gotlannissa

Maailman ensimmäinen langaton sähkötie raskaille kuorma- ja linja-autoille on nyt valmis Visbyn ulkopuolella. Tavoitteena on testata langatonta sähkönkäyttötekniikkaa todellisissa olosuhteissa.

Visbyn keskustan ja Visbyn lentokentän välinen maailman ensimmäinen raskaille kuorma-autoille ja linja-autoille tarkoitettu sähkötie valmistui joulukuun alussa. 1,6 km:n matkalla validoidaan ja testataan langatonta sähkönkäyttöjärjestelmää, jotta se voitaisiin tulevaisuudessa ottaa käyttöön suuren mittakaavan tiehankkeissa. Hankkeen takana on SmartRoad Gotland pörssinoteeratun Electreon AB:n johdolla, jonka omistaa lataustekniikan kehittänyt israelilaisyritys Electreon Wireless. 

– Tekniikkaa on aiemmin kokeiltu testiympäristössä. Tavoitteena on nyt, että tekniikka toimii hyvin myös yleisellä tiellä, fyysisessä ympäristössä, sanoo Petra Carlenarson, SmartRoad Gotlannin viestinnästä vastaava projektipäällikkö.

Hän kertoo, että tietä koeajetaan Ruotsin ensimmäisellä rekisteröidyllä täyssähköisellä kuorma-autolla sekä sähkölinja-autoilla, jotka on määrä ottaa käyttöön matkustajien kuljettamiseksi Visbyn lentokentälle ja sieltä pois.

Raskaan liikenteen päästöt kuriin

Esittelyhankkeen rahoittaa Ruotsin liikennevirasto, ja se on osa hallituksen panostusta raskaan liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen.

– Painopiste on raskaassa liikenteessä, koska se aiheuttaa runsaasti päästöjä. Ruotsi on todella pitkällä sähköteiden kehittämisessä, ja liikennevirasto sai tehtäväkseen rakentaa Ruotsiin yhteensä 300 kilometriä sähköteitä vuoteen 2030 mennessä, Petra Carlenarson kertoo. 

Ensin tekniikkaa testataan kuitenkin pienemmässä mittakaavassa. Gotlannin sähkötie on yksi parhaillaan käynnissä olevista neljästä esittelyprojektista – mutta ainoa, jossa tekniikka on täysin langatonta. Tekniikka koostuu 1,5 metrin pituisista kumilevyistä, jotka sisältävät asfaltin alle asetetut kuparikelat. Ne siirtävät energiaa langattomasti sähköajoneuvoihin. Kuparikelat on kytketty ohjaimiin, jotka kommunikoivat reaaliaikaisesti ajoneuvojen pohjaan asennettujen vastaanottimien kanssa. Tiedonsiirto kertoo ohjausyksikölle muun muassa, onko ajoneuvolla lupa ladata itseään tiellä ja mikä lataustarve on.

"Kuparikelojen kumivalu tekee niistä pehmeät ja joustavat, mikä on tärkeää, koska tiet liikkuvat ulkolämpötilan muuttuessa. Jos ajoneuvo kommunikoi ohjausyksikön kanssa lataustarpeesta ja latausluvasta, akku latautuu ajon aikana", Petra Carlenarson selittää.

smartroad-m-skylt-lo-res

Energian saanti avainkysymys

Virta syötetään suuren kaapelin kautta, joka on kaivettu maahan tien viereen. Petra Carlenarsonin mukaan energian saanti tulevaisuuden sähköteihin on kova pähkinä purtavaksi. Hän viittaa aurinkosähköön osana ratkaisua.  

– Sähköverkon kapasiteettiin ja sähköverkon laajentamiseen moottoriteitä pitkin liittyy monia kysymyksiä. Aurinkosähkö voi olla keino antaa sähköä sähköteille kapasiteettihäiriön tai sähkökatkon sattuessa, hän sanoo.

Tätäkin ratkaisua testataan nyt Gotlannissa yhteistyössä Vattenfallin kanssa, joka on toimittanut hankkeeseen energiavaraston. Energiavarasto toimii suurena akkuna, jonka kapasiteetti on 240 kWh tai 300 kWh ja jonka aurinkokennot lataavat osittain.

"Tämä on meille hieno projekti, joka mahdollistaa energiavarastoihin liittyvän uuden tekniikkamme testaamisen", sanoo Vattenfall Network Solutionsin liiketoiminnan kehittäjä Kajsa Roxbergh.

Hän selittää, että energiavaraston tarkoituksena on leikata sähkötien tehohuiput ja välttää näin pysyvää verkon laajennusta uuden verkkoaseman muodossa. Sen sijaan voidaan käyttää pienempää sähköliitäntää, ja projektin päätyttyä energiavarasto voidaan siirtää uuteen paikkaan. Ratkaisu säästää sekä aikaa että resursseja.

 Myös Petra Carlenarson pitää energiavarastoa arvokkaana lisänä hankkeeseen.

"On hienoa, että olemme saaneet tämän energiavaraston, jonka avulla voimme osaltamme toimittaa sähköä sähköteille", hän sanoo.

Petra Carlenarsonin mukaan on vaikea sanoa, milloin sähköllä toimivat tiet toteutuvat Ruotsissa suuremmassa mittakaavassa, mutta kehitys on nopeaa.

 "Juuri nyt tapahtuu paljon sekä Ruotsissa että kansainvälisesti. Meillä on esimerkiksi tällä hetkellä käynnissä useita kansainvälisiä projekteja, kuten kaupallinen projekti saksalaiselle energiayhtiölle, joka haluaa rakentaa sähkötien henkilökunnalleen linja-autojen solmupisteen ja heidän työpaikkansa välille", hän sanoo.

Haaste autoteollisuudelle

Myös autoteollisuudella on ratkaiseva rooli kehityksen edistämisessä, sillä se kehittää omaa tekniikkaansa samanaikaisesti.

 "Autoala on tällä hetkellä vaikeassa asemassa. Ilmastokysymykseen on monia erilaisia ratkaisuja, ja alan on varauduttava kaikkiin ratkaisuihin, koska ei tiedetä, mikä niistä toteutuu. On haastavaa pysyä mukana. Hallituksen tämänhetkinen painopiste on ennen kaikkea raskaassa liikenteessä, mutta tekniikkamme suuri etu on, että sitä voi käyttää kaikenlaisissa ajoneuvoissa", Petra Carlenarson sanoo.