Uusiutuva energia, Fossiilivapaa

Kaivokset luopuvat fossiilipohjaisista kuljetuksista

Julkaistu: 2020-03-02 Päivitetty: 2023-12-11 kl. 07:05

Kaivokset luopuvat fossiilipohjaisista kuljetuksista

Teollisuus laittaa stopin pakokaasuille ja melulle.  Uusi kumppanuus mahdollistaa sähköistämisen useilla eri teollisuuden aloilla.

Metallialan yritys Boliden ilmoitti lokakuussa sijoittavansa 300 miljoonaa Ruotsin kruunua kuljetusten sähköistämiseen. Tämän mahdollisti onnistunut pilottiprojekti Aitikissa Jällivaaran lähettyvillä. Projektissa asennettiin sähköistetty rata ja muunnettiin neljä kaivostrukkia sähkökäyttöisiksi.

Projekti, joka käynnistettiin vuonna 2018 Ruotsin energiaviranomaisten tuella, on vähentänyt kaivoksen dieselin kulutusta. Trukkeja voidaan ajaa suurempaa nopeutta ja päivän aikana ehditään kuljettaa useampia kuormia. Myös kuljettajien työympäristö on parantunut, muun muassa vähäisemmän melun ansiosta.

Uusien investointien päämääränä on vuosien 2020 ja 2021 aikana laajentaa toimintaa Aitikissa ja aloittaa fossiilipohjaisten kuljetusten asteittainen lopettaminen Kevitsan kaivoksessa. Aitikin kuparikaivos on Euroopan suurin ja toistaiseksi ainoa arktisen ilmaston kaivos, johon on asennettu sähkörata ja jossa käytetään sähkötrukkeja.

Yhteistyö Vattenfallin kanssa

Viime vuoden huhtikuusta lähtien Boliden on tehnyt yhteistyötä Vattenfallin kanssa sähköistyksen teknisessä kehittämisessä. Molemmat yhtiöt ovat sitoutuneet fossiilisten polttoaineiden käytön asteittaiseen lopettamiseen, ja sopimuksen mukaisesti ne kehittävät yhdessä ratkaisuja, jotka perustuvat akkuihin ja akkujen kierrätykseen, aurinkokennoihin ja nyt myös kuljetusten sähköistämiseen.

"On erittäin myönteistä, että Vattenfall ja Boliden voivat tehdä tämän yhdessä. Se edellyttää uuteen tekniikkaan siirtymistä ja investointeja uusiin ratkaisuihin, mutta tarjoaa mahdollisuuksia molemmille yhtiöille. Tämän tyyppiset teollisuuden kumppanuudet ovat erittäin tärkeitä matkalla kohti alan sähköistämistä ja mahdollistavat fossiilittoman elämän sukupolven aikana", toteaa Magnus Hall, Vattenfallin toimitusjohtaja ja konsernijohtaja.

Ruotsin luonnonsuojeluyhdistyksen mukaan yli 10 prosenttia Ruotsin hiilidioksidipäästöistä tulee kaivostoiminnasta ja metallinjalostuksesta (linkki 4). Sähköistettyjen kuljetusten hanke tarkoittaa, että Aitikin ja Kevitsan kaivokset vähentävät kaivosten elinkaaren aikana dieselin kulutusta 5 500 kuutiometriä vuodessa ja päästöjä 15 ja 9 prosenttia kaivostasolla.

Sähköistämistä usealla rintamalla

Boliden on monella tapaa suunnannäyttäjä teollisuuden sähköistämisessä. Vuoden 2017 Almedalsveckan-tapahtumassa Bolidenin toimitusjohtaja Michael Staffas kertoi, miten yhtiö työskentelee fossiilisten polttoaineiden vähentämiseksi asteittain.

"Kaivosteollisuudessa työskentelemme lujasti sähköistyksen eteen. Se antaa ilmastohyötyä ja ratkaisee pakokaasuongelman kaivoksessa. Meillä on muun muassa sähkökäyttöisiä poria ja maan alla kulkevia sähköajoneuvoja", Michael Staffas kertoi teollisuuden päästöjä käsittelevässä foorumissa Energiföretagen-sivuston mukaan.