Uusiutuva energia, Sähköautot

Akkujen kehitystyötä johtavat jättiyritykset

Julkaistu: 2020-08-28 Päivitetty: 2020-09-01 kl. 07:00

musk-gigafactory

Kun yhä useampi ala sähköistyy, akkutuotannon täytyy olla massiivista. Nämä yritykset ovat kehityksen kärjessä.

Monet varmasti tietävät, miten Elon Musk on laajentanut Teslan akkutuotantoa. Se mikä alkoi ensimmäisestä jättikokoisesta sähköauto- ja akkutehtaasta autiomaassa Renon ulkopuolella Yhdysvaltain Nevadassa, on nyt valtavien rakennusten muodostama kvartetti. Shanghain sisartehdas on periaatteessa valmis, kun taas Berliinin tehtaan rakentaminen on juuri aloitettu. Tesla on myös ilmoittanut, että neljännen gigatehtaan sijoituspaikka on Austin, Texas.

”Gigafactory 1”, kuten Nevadan tehdasta kutsutaan, vihittiin ja otettiin käyttöön vuonna 2016. Nimi sisältää etuliitteen giga, joka tarkoittaa miljardia. Yleiskielessä sillä kuvataan jotain suurta, mikä on vähintäänkin sopivaa lähes 500 000 neliömetrin tehdastiloille. Tesla, joka kokoaa tiloissa sähköautonsa, toimii tietenkin siellä, mutta toimintaa harjoittaa myös Panasonic, joka huolehtii varsinaisesta akkutuotannosta. Japanilainen elektroniikkavalmistaja on sijoittanut miljardeja tehtaaseen varmistaakseen pääsyn laitokseen ja voidakseen vastata akkumarkkinoiden kysyntään.

Elon Musk itse on todennut, että gigatehtaiden rakentamisen tärkeyttä ei pidä aliarvioida.

  ”Me todella laskimme, kuinka monta tarvittaisiin, jotta koko maailma voisi siirtyä uusiutuvaan energiaan ... siihen tarvittaisiin 100 gigatehdasta.”

Näin sanoo Musk näyttelijä ja aktivisti Leonardo DiCapriolle tämän ilmastodokumentissa ”Before the Flood”. Kun muistaa tämän, ei ole outoa, että Musk etsii jatkuvasti uusia sijoituspaikkoja tehtaille.

Akkutekniikka kehittyy nopeasti

Sähköautot ovat nykyisin markkinoiden halutuimpien mallien joukossa. Ympäristöystävällisempien autojen toimintasäde on nykyisin hyvä, huippunopeudet siedettäviä ja kiihtyvyys loistava. Tämä on uusien, tehokkaiden akkujen ansiota. Vain muutama vuosikymmen sitten tilanne oli täysin toinen.

Tämän vuoden maaliskuussa julkaistun EU-raportin, Battery2030, mukaan ladattavien akkujen energiatiheys on yli kaksinkertaistunut vuodesta 1990, kun taas kustannukset ovat pienentyneet reilut 90 prosenttia. Uudet akut kestävät siis pitempään ja ovat tuotantokuluiltaan paljon halvempia, ja tämä kehitys on yksi syy sähköautojen kansainväliseen läpimurtoon.

Nopeasti kasvavilla akkumarkkinoilla on Teslan lisäksi myös muita jättejä, kuten etelä-korealaiset LG ja Samsung sekä kiinalainen CATL. Akkujen kysyntä on jo nyt suurta, ja Bloombergin ennusteen mukaan se kymmenkertaistuu vuoteen 2030 mennessä.

Ruotsalainen haastaja Northvolt haluaa myös osan kakusta. Yhtiö perustettiin vasta vuonna 2015 ja on nyt valmis rakentamaan ensimmäisen akkutehtaansa Skellefteån ulkopuolelle. Suunnitelmissa on tuotannon käynnistäminen vuoden 2021 alussa. Yhtiö rakentaa myös Västeråsin lähelle laitoksen kehitystyötä ja testausta varten. Sen nimeksi tulee Northvolt Labs. Aika näyttää, miten ruotsalainen david onnistuu haastamaan goljatit markkinoilla.

 Kuva: Wikimedia Commons

Lataa pdf

Haluatko säästää tai tulostaa artikkelin? Lataa artikkeli alta niin saat sen sähköpostiisi. 

Tilaa uutiskirje