Julkaistu: 2022-08-25 Lukemisaika: 3 min
EnergiatekniikkaSähköautotSähköistyminen

Näin toimii maailman nopein sähköautolaturi

Lataa PDF-tiedosto

Latausaseman ruuhkautuminen voi muodostaa pullonkaulan sähköauton lataukselle. Maailman nopein sähköautojen latausasema pystyy lataamaan jopa neljää ajoneuvoa samanaikaisesti ja sen latauksen enimmäisteho on 360 kW, mikä on enemmän kuin useimmat sähköautot pystyvät ottamaan vastaan.

Sähköauton lataamiseen kuluva aika riippuu monista tekijöistä, mutta sekä laturilla että ajoneuvon akuilla on aina tietty maksimikapasiteetti. Suosittujen latausasemien toimintaa rajoittaa yleensä käytettävissä olevien latauskaapelien puute. ABB on kuitenkin kehittänyt maailman suuritehoisimman latausaseman, Terra 360:n, joka pystyy lataamaan jopa neljää ajoneuvoa samanaikaisesti.

ABB_EVINY-2

Akkulaturin teho ilmaisee, kuinka paljon energiaa voidaan siirtää tietyssä ajassa. Tavallisen kotitalouspistorasian teho on parhaimmillaan hieman yli 2 kW. Useimpien latauspisteiden teho esimerkiksi Ruotsissa on enintään 50 kW, mutta saatavilla on yli 300 kW:n suurteholatauspisteitä. ABB:n uuden latausaseman 360 kW:n teho on yksi maailman suurimmista. Lisäksi sähköautojen latausteho vaihtelee – useimmat sähköautot pystyvät ottamaan vastaan enimmillään noin 150 kW ja jotkut jopa yli 300 kW.

Mukautettu tehonjako

Terra 360 jakaa lataustehon automaattisesti ladattavien ajoneuvojen välillä, joten 360 kW:n teho on tärkeä: jos korkean lataustehon omaava auto latautuu, teho mukautetaan auton akkujen tehon mukaan, ja jos useampi auto latautuu, teho jakautuu kaikille autoille.

Laturin täyden kapasiteetin hyödyntämiseksi tarvitaan riittävästi tehoa.

Akku ei toimi kuten polttoainesäiliö, johon voi tankata polttoainetta samalla nopeudella riippumatta siitä, onko säiliö puoliksi tyhjä vai lähes täynnä. Useimmat akut voidaan ladata suuremmalla teholla jopa noin 80 prosenttiin kapasiteetista, kun taas viimeinen lataus kestää pidempään. Kun latureita markkinoidaan kertomalla, että ne pystyvät lataamaan tietyn ajokilometrimäärän tietyssä ajassa, tarkoitetaan latauksen ensimmäistä osaa. Käytännössä ajoneuvon lataaminen käy siis nopeammin latauksen alussa, kun taas viimeisen kymmenen kilometrin lataamiseen menee enemmän aikaa.

Ajoneuvon laturi säätää lataustehon automaattisesti, ja se on optimoitu niin, että koko teho hyödynnetään.

ABB:n suurteholaturi on lanseerattu Euroopan markkinoille ja asennettu Norjan Bergenissä sijaitsevaan ostoskeskukseen (ks. yllä oleva kuva). Laturin täyden kapasiteetin hyödyntäminen edellyttää, että tehoa on riittävästi.

Nopea kehitys

Sähköautojen tekniikka kehittyy nopeaa vauhtia monella rintamalla. Samaan aikaan alalla pyritään koordinoimaan sähköajoneuvojen toimivan latausinfrastruktuurin standardeja, jotka olisivat riippumattomia ajoneuvojen valmistajista. Ruotsissa on nykyisin käytössä kaksi hyväksyttyä lataustehotyyppiä: normaali lataus, jonka teho on alle 22 kW, ja niin kutsuttu pikalataus, jonka teho on yli 22 kW.

ABB:n Terra 360 -suurteholaturi lataa tasavirralla (vaihtovirtalataus vaatii muunnoksen tasavirtaan, joka on sisäänrakennettu sähköautoihin) ja sitä markkinoidaan modulaarisena laturina sähköautoille ja yritysten sähköajoneuvoille.

ABB on toimittanut yli 680 000 sähköauton laturia yli 85 markkina-alueelle. Lue lisää Terra 360 -latausasemasta täältä.

Lataa artikkeli PDF:nä

Haluatko tallentaa tai tulostaa artikkelin? Lataa artikkeli alla olevasta painikkeesta, niin saat sen suoraan sähköpostiisi.