Energiatekniikka, Sähköautot, Kestävä kehitys

Raskaat sähköajoneuvot edelläkävijöinä arktisessa ympäristössä

Julkaistu: 2021-04-23 Päivitetty: 2021-04-23 kl. 06:05

raskaat ajoneuvot

Sähköbussien ja -kuorma-autojen kehitys on nopeaa ja tärkeä osa Ruotsin teollisuuden fossiilittomien kuljetusten mahdollistamista. Sähköistäminen edellyttää muun muassa varmaa ja tehokasta latausinfrastruktuuria. Vattenfall Network Solutions toteuttaa parhaillaan mielenkiintoista pilottiprojektia yhteistyössä Kaunis Ironin, Volvo Trucksin, ABB:n ja Wist Last & Bussin kanssa testatakseen raskaiden ajoneuvojen fossiilitonta sähkökäyttöä.

Maan sisäiset kuljetukset aiheuttavat tällä hetkellä noin kolmanneksen Ruotsin kasvihuonekaasupäästöistä. Raskaiden kuljetusten sähköistäminen on osa ratkaisua päästöjen vähentämiseksi, mutta kehitys on vielä varhaisessa vaiheessa. Näin ollen esimerkiksi pikalatausinfrastruktuuri on nykyisin rajallisesti käytettävissä. Suurilla kaupunkialueilla liikkuu nykyään sähköistettyjä raskaita ajoneuvoja, joiden lisäksi kehitysvaiheessa on koeajoneuvoja. Niitä ei ole täysin testattu haastavassa ilmastossa. Tämä koskee erityisesti Ruotsin pohjoisia osia, joissa lämpötila voi laskea yli 40 pakkasasteeseen, mikä tarkoittaa sähköistetyn raskaan kuljetuksen stressitestiä.

Maailman kestävin rautamalmi

Kaunis Iron pyörittää Pajalan kunnan Kaunisvaaran kaivosta, ja yrityksellä on visio maailman kestävimmän rautamalmin kehittämisestä. Yksi suurimmista haasteista tämän tavoitteen saavuttamisessa on juuri malmin kuljettamiseen vaadittavien raskaiden kuorma-autokuljetusten hiilidioksidipäästöjen vähentäminen. Fossiilittoman sähkökäytön mahdollisuuksien tarkasteluun kylmissä ilmastoissa on käynnistetty pilottihanke, jossa Vattenfall Network Solutions vastaa latausinfrastruktuurin toimittamisesta.

– Olemme vastanneet asennuksesta ja toimitamme latausinfrastruktuurin palveluna kiinteään hintaan, jolloin otamme taloudellisen ja toiminnallisen kokonaisvastuun laitoksesta. Jos jokin kaipaa korjausta tai ei toimi, hoidamme asian, sanoo Maria Lindberg, Vattenfall Network Solutionsin sähköistettyjen raskaiden kuljetusten johtaja.

kaunis_800

Vattenfall Network Solutions on asentanut yhteensä kolme ABB:n latausasemaa, jotka sijaitsevat 1 600 km:n ajoreitillä. Volvo Trucks tarjoaa prototyypiksi valmistetun sähkökäyttöisen kuorma-auton, jonka lataaminen kestää noin puolitoista tuntia kussakin latausasemassa. Laturit saavat Vattenfallin toimittamaa fossiilitonta sähköä, ja ne on liitetty Vattenfallin sähkönjakeluverkkoon.

Kaunis Ironille sähköistys tarjoaa mahdollisuuksia suuriin ympäristösäästöihin: Yrityksen kaikkien kuljetusten muuttaminen voisi vähentää hiilidioksidipäästöjä noin 15 000 tonnilla vuodessa.

– Tällaisia haasteita ei ratkaista yksin. Teollinen innovaatio edellyttää asiantuntijoiden yhteistyötä. Siksi olemme iloisia siitä, että olemme onnistuneet kokoamaan yhteen näin vahvan joukkueen vastaamaan arktisen ilmaston raskaille sähköajoneuvoille asettamiin vaatimuksiin, sanoo Kaunis Ironin logistiikkapäällikkö Lars Wallgren.

Nyt päättynyt testijakso on osa vuoden kestävää tutkimusta. Tulokset analysoidaan, jotta nähdään, miten osaamista ja kokemusta voidaan kehittää edelleen kohti fossiilitonta tulevaisuutta.

Mukautettu sähköinfrastruktuuri

Yhä useammat alat alkavat havahtua tämäntyyppiseen järjestelmään, jossa asiakkaan tarpeisiin sovitettuja sähköinfrastruktuureja tarjotaan palveluna, eli Power-as-a-Service. Ratkaisun ansiosta yritykset voivat keskittyä ydinliiketoimintaansa. Åkers Sweden ja Boliden Bergsöe ovat esimerkkejä monista yrityksistä, jotka käyttävät Power-as-a-Service -palvelua.

Tietoja pilottiprojektista:

Mukana: Kaunis Iron, Vattenfall Network Solutions, Volvo Trucks, ABB ja Wist Last & Buss.

Testijakso: Helmikuu 2021.

Ajoneuvot: Akkusähkökäyttöinen Volvo FMX.

Kokonaispaino: 32 tonnia.

Kuorman paino: Noin 15 tonnia.

Voimansiirto: Täysin sähköinen, 400 kW, 2 vaihdetta.

Akku: Litiumioni, jonka nimelliskapasiteetti on 264 kWh.

Laturi: ABB toimittaa kolme 175 kW:n suuritehoista latauslaitetta. Laturit ovat laajennettavissa 350 kW:iin, ja niissä on CCS-liitäntä.