Julkaistu: 2021-02-08 Viimeksi päivitetty: 2021-02-09 Lukemisaika: 2 min
Kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuuSähköautot

Suomeen halutaan lisää sähköautoja – miten hoituu latausinfra?

Lataa PDF-tiedosto

Suomessa pitäisi olla vuonna 2030 noin 700 000 sähköautoa, esitti fossiilittoman liikenteen työryhmä viime vuoden lopulla. Tällä hetkellä  teillä kulkee 50 000 täyssähköautoa tai ladattavaa hybridiautoa. Määrän arvioidaan kasvavan noin 100 000:lla seuraavan kolmen vuoden aikana. Tämä tietää latauspisteiden rakentamista samassa tahdissa.

Sähköautokannan kasvu luo paineita etenkin koti- ja työpaikkalataukseen. Latausinfran rakentamista tukee ARA (Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus), joka vastaanotti viime vuoden lopussa ennätysmäärän hakemuksia. ARAn myöntämää avustusta voivat hakea asuinrakennuksia omistavat yhteisöt sekä niiden omistamat pysäköintiyhtiöt. -Suurin osa hakijoista on ollut taloyhtiöitä, jotka sijaitsevat Etelä-Suomessa, kertoo ylitarkastaja Kari Lappalainen ARAsta.

Tehokannusteella tukea 50 %

Maksimissaan avustusta on mahdollista saada 35 % toteutuneista kuluista, kuitenkin korkeintaan 90 000 euroa. Avustuksen voi saada 50 % suuruisena, jos vähintään puolella paikoista voi ladata 11 kW tai suuremmalla teholla. Edellytyksenä avustukselle on, että vähintään viidelle latauspisteelle rakennetaan latausvalmius.

Avustusta on mahdollista saada niin hankkeen esivalmisteluihin, joihin kuuluu kartoituksen lisäksi hankesuunnitelma sekä hankkeen toteutukseen. Jos autopaikka on taloyhtiön hallinnassa, avustuksen saa aina myös latauslaitteeseen. Jos autopaikka taas on erillisenä osakkeena, yhtiöjärjestyksessä pitää olla asunto-osakeyhtiölain mukainen lunastuslauseke tai muulla tavalla turvattu, että autopaikat pysyvät asukkaiden käytössä.

smart-laddning-vattenfall

Hakemuksia voi jättää ARAan ympäri vuoden. Hakemus kannattaa kuitenkin jättää vasta, kun kaikki kustannukset on selvitetty riittävän tarkasti ja on olemassa päätösvaltaisen kokouksen päätös hankkeeseen ryhtymisestä. Kannattaa huomioida, että päätös saa olla ehdollinen myöntävälle avustuspäätökselle. Pysäköintiyhtiön toimitusjohtaja voi tehdä päätöksen toimivaltansa puitteissa. Olennaista on, että hakemus pitää jättää ennen kuin työt on valmiit ja hyväksytysti vastaanotettu. Lappalainen kertoo tapauksista, joissa näin ei ole toimittu eikä avustusta myöskään ole myönnetty.

Avustus jo kilpailutuksessa huomioon

Lappalaisella on antaa muutama vinkki latausratkaisuja suunnitteleville taloyhtiöille. Jos taloyhtiö aikoo kilpailuttaa latauspaikkojen rakentamisen, avustushakemus kannattaa huomioida jo kilpailutuksessa. -Kannattaa vaatia ARAn avustuksen piiriin kuuluvat kulut eriteltäväksi jo tarjousvaiheessa, hän neuvoo. Yhtä tärkeää on varmistaa, että hanketta koskevassa päätöksessä on mainittu selvästi sähköautojen latausmahdollisuuden rakentaminen.

Sähköautojen latausinfra-avustuksen hakuohje (ARA)

 

Lataa artikkeli PDF:nä

Haluatko tallentaa tai tulostaa artikkelin? Lataa artikkeli alla olevasta painikkeesta, niin saat sen suoraan sähköpostiisi.