Yli 80 miljoonaa euroa. Summa, jonka HySkies-projekti on saanut EU:n innovaatiorahastolta. HySkies on Vattenfallin, Shellin, LanzaTechin ja SAS:n yhteistyöhanke, jonka tavoitteena on aloittaa maailman ensimmäinen kestävästi tuotetun synteettisen lentopolttoaineen laajamittainen valmistus.
– Tieto myönnetystä EU-tuesta vahvistaa työryhmän motivaatiota entisestään, Mattias Lindqvist sanoo.
Hän työskentelee Vattenfallin projektipäällikkönä Uppsalassa Boländernan laitoksella. Työryhmä on työskennellyt tiiviisti syksyn ja talven aikana HySkies-projektin parissa tutkien mahdollisuuksia kaukolämmöstä saatavan hiilidioksidin talteenottamiseksi ja kierrättämiseksi.
HySkies on Vattenfallin, Shellin, LanzaTechin ja SAS:n yhteistyöhanke, jonka tavoitteena on aloittaa maailman ensimmäinen kestävästi tuotetun synteettisen lentopolttoaineen laajamittainen valmistus. Aiesopimus allekirjoitettiin vuonna 2021, ja nyt projekti on saavuttanut merkittävän virstanpylvään matkalla kohti toteutusta - yli 80 miljoonan euron suuruisen EU-tuen. Mahdollinen investointipäätös tehdään myöhemmin.
– Tämä on erittäin ilahduttava uutinen ja osoitus siitä, että työskentelemme oikeaan suuntaan. Tuen ansiosta voimme jatkaa investointeja niin uuteen teknologiaan kuin koko hiilidioksiditoimintaan, Mattias Lindqvist jatkaa.
Mikä sitten on Uppsalan kaukolämmön osuus kestävän lentopolttoaineen, niin sanotun sähköpolttoaineen, vision toteuttamisessa? Lentopolttoaineen valmistaminen vaatii jatkuvasti hiilidioksidia. Boländernan kaukolämpötuotannossa syntyy hiilidioksidia, ja tavoitteena on nyt ottaa se talteen ja toimittaa lähellä Forsmarkia sijaitsevaan tuotantolaitokseen. Kun lentokoneen moottorit polttavat sähköpolttoainetta, talteen otettu hiilidioksidi vapautuu ilmakehään uudelleen. Ilmakehään ei pääse uutta hiilidioksidia, sillä tuotannossa ei ole käytetty lainkaan uutta fossiilista raaka-ainetta. Uusi teknologia mahdollistaisi lentoliikenteen päästöjen merkittävän vähenemisen.
– Tavoitteemme Uppsalassa on toimittaa vähintään 200 000 hiilidioksiditonnia Forsmarkin polttoainetehtaalle vuosittain. Tätä varten olemme kehittäneet konseptin hiilidioksidin talteenottolaitoksen rakentamiseksi, joka sittemmin on tarkoitus liittää jätteenpolttolaitoksiimme. Sen lisäksi kehitämme parhaillaan hiilidioksidin varastointi- ja kuljetuskonseptia.
Mikä on ollut työn painopiste kuluvan talven aikana?
– Syksyn ja talven aikana olemme valmistelleet ympäristölupahakemusta. Se on erittäin haastavaa, koska vertailukohtia ei ole paljon. Tällaisessa prosessissa ensimmäisenä toimiminen on sekä haastavaa että mielenkiintoista.
Mitä luulet projektin merkitsevän pidemmällä aikavälillä?
– Ennen kaikkea se auttaa meitä saavuttamaan tavoitteemme mahdollistaa fossiilivapaa elämä yhden sukupolven aikana. Vattenfall Värmelle Uppsalassa tämä merkitsisi myös uutta askelta kohti kestävämpää toimintaa ja toisi meille tunnettuutta yhtenä ensimmäisistä suurista hiilidioksidin talteenottolaitoksista Ruotsissa. Siitä on syytä olla ylpeä!
- Tuen saajat ovat Shell, LanzaTech ja Vattenfall. SAS osallistuu hankkeeseen polttoaineen mahdollisena ostajana. Osapuolet allekirjoittivat aiesopimuksen vuonna 2021.
- Sähköpolttoaine on yksi kestävän lentopolttoaineen eli SAF:n (Sustainable Aviation Fuel) muunnos.
- HySkien sähköpolttoaineen tuotannossa käytetään vain fossiilivapaata sähköä Ruotsin sähköverkosta, kierrätettyä hiilidioksidia ja vettä perinteisten polttoaineiden tuotannossa käytettävien fossiilisten raaka-aineiden sijaan.
- Kaukolämpövoimaloiden hiilidioksidi kerätään talteen sen sijaan, että se vapautettaisiin ilmakehään, jolloin sitä voidaan käyttää sähköpolttoaineen (SAF) tuotantoon.
- Lisätiedot: HySkies