Julkaistu: 2022-03-17 Lukemisaika: 3 min
SähköautotSähköistyminen

Miten käy huoltoasemien?

Lataa PDF-tiedosto

Millainen rooli huoltoasemilla on tulevaisuudessa, kun ajoneuvoja voidaan ladata kotona, tien päällä tai työpaikalla? Poistuvatko ne käytöstä – vai tehdäänkö niistä tulevaisuuden latauskeskuksia?

Huoltoasemat ovat jo pitkään olleet itsestään selvä paikka, jossa olemme tankanneet energiaa ajoneuvoihimme. Siirtyminen sähköautoihin mullistaa kuitenkin pelikentän. Sähkö- tai hybridiautoa ajava voi ladata auton kotona, työpaikalla tai ostoskeskuksen pysäköintialueella.

Ovatko huoltoasemat menettäneet merkityksensä? Vattenfallin E-mobility-johtaja Susanna Hurtig ei usko tähän. Hän pitää huoltoasemia tärkeänä tekijänä muutoksen onnistumisen kannalta.

– Olemme mukana eräässä yhteiskunnan suurimmista muutoksista, siirtymisessä sähköautoihin. Tämän toimimiseen tarvitaan kattavaa infrastruktuuria. Mukaan tarvitaan useita pelaajia – huoltoasemia, hotelleja, ravintoloita, ostoskeskuksia, asumisoikeusyhdistyksiä – ja kaikkien on osallistuttava julkisen latausinfrastruktuurin rakentamiseen, hän sanoo.

Haluamme olla osa ratkaisua

Joachim Petrini on OKQ8:n Head of Partners and Clean Energy. Hän on yhtä mieltä siitä, että huoltoasemat ovat tärkeässä roolissa siirryttäessä kohti ilmastoälykkäämpää kuljetussektoria. Tämä työ on jo aloitettu OKQ8:n osalta. Joachim Petrinin mukaan yritys suunnittelee ensimmäisenä askeleena 800 latausaseman laajennusta.

– Haluamme olla osa ratkaisua siirryttäessä eteenpäin ja auttaa asiakkaitamme muuttamaan toimintaansa. Kyse ei ole vain latausmahdollisuuden vaan myös vetykaasun tarjoamisesta. Pyrimme tarjoamaan markkinoilla tarvittavia tuotteita, hän sanoo.

Tällä hetkellä polttoaineiden myynti muodostaa noin puolet Ruotsin huoltoasemien liikevaihdosta. Lopun muodostavat elintarvikkeiden, kahvin, pikaruoan, varaosien ja korjausten myynti sekä postituspalvelut. Joachim Petrini uskoo huoltoasemien roolin palveluntarjoajana vahvistuvan tulevaisuudessa.

– Bensiiniauton lataaminen kestää noin kolme minuuttia, mutta sähköauton lataamiseen kuluu noin 15 minuuttia. Näin aikaa jää enemmän palveluiden tarjoamiseen. Uskomme, että asiakkaat haluavat hoitaa useampia asioita samanaikaisesti, esimerkiksi noutaa paketin, tehdä ostoksia tai jotain muuta, hän sanoo.

Entistä dynaamisempi hinnoittelu

Jotta sähköauton ajaminen olisi helppoa ja sujuvaa, ei tarvita ainoastaan lisää latauspaikkoja. Tarvitaan myös erityyppisiä latureita.

– Tarvitsemme eri paikkoihin eri lataustehojen yhdistelmän. Asiakkailla on erilaisia tarpeita. Osa pysähtyy yöpyäkseen hotellissa ja osa on automatkalla pitkin moottoritietä, sanoo Hurtig.

Eri latausmahdollisuudet merkitsevät kuitenkin myös entistä dynaamisempaa hinnoittelua.

– Lataaminen supercharger-latausasemalla tulee maksamaan enemmän kuin esimerkiksi lataus kotona. Tulemme varmasti näkemään erilaisia hintamalleja, joihin vaikuttavat myös verkon kapasiteetti, sanoo Susanna Hurtig.

– Uskomme, että huoltoasemien tulee tarjota latausmahdollisuuksia. 80–95 prosenttia latauksista tehdään nykyään kotona, kerrostalon tai omakotitalon pihalla tai työpaikalla.

Teknologian kehitys ottaa nyt nopeita askelia eteenpäin. Tulevaisuudessa latauksen hallintaratkaisuja tulee olemaan enemmän. Jo nyt on mahdollista ajoittaa lataus- ja kuormitustasoa talon muuhun kulutukseen nähden. Todennäköisesti jo pian auton akussa olevaa sähköä voidaan lainata, jos sitä tarvitaan esimerkiksi kylminä talvipäivinä talon lämmitykseen, sanoo Susanna Hurtig.

 

Lataa artikkeli PDF:nä

Haluatko tallentaa tai tulostaa artikkelin? Lataa artikkeli alla olevasta painikkeesta, niin saat sen suoraan sähköpostiisi.