Mitä jos suuri purjelaiva kuljettaisi rahtia Atlantin yli? Se ei taatusti kuulosta kovin uudelta ajatukselta. Mutta tämä ruotsalainen purjelaiva on keksintö, joka saattaa mullistaa merenkulun.
Myönnettäköön, ettei keksintö ole ehkä täysin uusi. Mutta "Oceanbird" on todellakin purjelaiva; eräänlainen hypermoderni versio täystakiloidusta purjelaivasta. Ruotsin teknillinen korkeakoulu (KTH), SSPA:n merenkulkukonsultit ja Wallenius Marine -varustamo pyrkivät yhteistyössä luomaan tulevaisuuden purjelaivan.
Oceanbirdin purjeessa kangas on korvattu teräskomposiitilla, ja siitä tulee valtava, peräti 80 metriä korkea. Eräänlaisella teleskooppimekanismilla se voidaan taittaa kokoon myrskyn ajaksi tai laivan saapuessa satamaan. Tämän purjeen, jolla on itse asiassa enemmän yhteistä lentokoneen siipien aerodynaamisen muotoilun kanssa, ansiosta päästöjä saadaan pienennettyä 90 prosentilla tavalliseen rahtialukseen verrattuna. Se on sopusoinnussa kansainvälisen merenkulkuorganisaation (IMO) ja sen asettaman tavoitteen kanssa, jonka mukaan merenkulun päästöjä pyritään pienentämään vähintään 40 prosentilla vuoteen 2030 ja peräti 70 prosentilla vuoteen 2050 mennessä.
Oceanbird on suunniteltu Atlantin ylittäviin kuljetuksiin. Valokuva: Wallenius Marine/Press
Projektin ensimmäinen alusmalli on suunniteltu autojen kuljettamiseen Atlantin yli. Wallenius Marinen mukaan Oceanbirdin noin 200 metriä pitkälle ja 40 metriä leveälle kannelle mahtuu noin 7 000 autoa. Matka Atlantin yli kestää vain 12 vuorokautta, ja tulevaisuudessa voi tulla ajankohtaiseksi käyttää tekniikkaa myös matkustaja-aluksilla.
"Unelmatyö" insinööriopiskelijoille
Oceanbirdin takana olevalle kolmen toimijan vuonna 2019 käynnistämälle tutkimusprojektille on annettu nimeksi wind Powered Car Carrier (wPCC). Ruotsin liikenneviraston rahoituksella kolmelle Ruotsin teknillisen korkeakoulun (KTH) meri-insinööriopiskelijalle annettiin viime kesänä haaste. Heidän pitäisi suunnitella moderni "purje", joka hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti tuulivoimaa, mutta selviää samalla meren vaivalloisista tuulista ja taittuu kokoon rajuilmalla. Kesän lopussa ehdotuksista valittiin yksi, mikä oli lähtölaukaus projektityön jatkamiselle.
"Pääsy mukaan merenkulkualan mullistavaan projektiin on todellinen unelmatyö kenelle tahansa meri-insinööriopiskelijalle", sanoo blogikirjoituksessaan teknillisen korkeakoulun opiskelija Filip Wängelin, joka tekee lopputyönsä wPCC:stä.
Siitä lähtien on KTH:n opiskelijoiden kanssa työskennelty kuumeisesti valmiin laivamallin aikaansaamiseksi. Tämän vuoden toukokuussa testattiin altaassa rungon pienoismallia, ja sen jälkeen oli vuorossa tiukka vesitesti Viggbyholmissa Tukholman pohjoispuolella. Projekti jatkuu vuoteen 2021 loppuun saakka.
Seuraa projektin etenemistä Wallenius Marinen blogista.