Julkaistu: 2022-02-08 Lukemisaika: 5 min
SähköautotSähköistyminen

Vanhat hyväksi havaitut ajovinkit toimivat myös sähköautoissa

Lataa PDF-tiedosto

Akkujen kestävyys on merkittävin huolenaihe niillä, jotka epäröivät sähköauton hankintaa. Parempi akkukapasiteetti ja kuljettajan tietokonetuki pidentävät sähköautojen toimintamatkaa, mutta vanhat hyväksi havaitut ajovinkit toimivat myös sähköautoissa.

Taloudellinen ajotapa on ollut osa ajo-opetusta viimeisen kymmenen vuoden aikana. Energiatehokkaan ajamisen teknologia kehitettiin fossiilisilla polttoaineilla toimiville autoille, mutta toimenpiteet ovat vähintään yhtä tärkeitä sähköautoille.

Energiaa säästävä ajaminen sähköautolla ei poikkea kovinkaan paljon energiaa säästävästä ajamisesta bensiini- tai dieselautolla.

- Energiaa säästävä ajaminen sähköautolla ei poikkea kovinkaan paljon energiaa säästävästä ajamisesta bensiini- tai dieselautolla, Ruotsin liikenneviraston kansallinen ilmasto- ja energiakoordinaattori Håkan Johansson sanoo.

Monet vanhat energiaa säästävät ajovinkit toimivat sähköajoneuvoissa, jolloin saavutetaan mahdollisimman pitkä ajomatka.

- On tärkeää ajaa ennakoivasti. Omaksumalla ennakoivan ajotavan kuljettaja joutuu harvemmin äkillisiin tilanteisiin, joissa jarrupoljinta on pakko painaa voimakkaasti. Se aiheuttaa kitkaa ja kehittää lämpöä liike-energian vaikutuksesta, Håkan Johansson sanoo.

Ajamisen suunnittelu etukäteen niin, että jarruttaa kevyesti tai käyttää moottorijarrutusta, on energiatehokkaampaa. Tämä pätee erityisesti sähköautojen kohdalla. Kun kaasupoljin vapautetaan tai käytetään moottorijarrutusta, sähköautot voivat tuottaa ylimääräistä energiaa akun lataamiseksi sen sijaan, että syntyy vain lämpöä. Joissakin sähköautoissa on myös niin kutsuttu regeneratiivinen jarru, joka tarkoittaa, että akku latautuu kuljettajan jarruttaessa. Raskaammilla sähköautoilla, joilla on suurempi liike-energia, regeneratiivisen jarrun merkitys voi olla suurempi.

Korkeampi hyötysuhde

- Nopeusrajoitusten noudattaminen on myös tärkeää, erityisesti sähköautolla ajettaessa. Sähköauton toimintamatka voi itse asiassa kasvaa, jos nopeus pidetään tasaisena. Tällöin akusta saa enemmän irti pitkällä aikavälillä. Kiihdytyksessä kuluu energiaa.

- Bensiini- tai dieselautoilla polttoaineesta saattoi saada enemmän irti, kun polttomoottorien kuormitus ja hyötysuhde kasvoivat, Håkan Johansson sanoo.

Tämä ei koske sähköajoneuvoja. Sähkömoottorin hyötysuhde on huomattavasti suurempi nopeudesta riippumatta, eli sekä pienillä että suurilla kuormituksilla. Sähköauton hyötysuhteen ollessa tasainen auton nopeus ja kasvava ilmanvastus vaikuttavat enemmän sähköauton toimintamatkaan kuin fossiilista polttoainetta käyttävillä autoilla.

Vanha keino on poistaa autosta tarpeettomat ilmanvastusta aiheuttavat laitteet.

Myös perävaunun suurempi paino ja ilmanvastus lyhentävät toimintamatkaa. Tällä hetkellä kaikkiin sähköautomalleihin ei akkujen sijainnin vuoksi voida asentaa vetokoukkua. Aivan kuten bensiini- ja dieselautoilla perävaunun painorajoitus riippuu sähköauton painosta, moottorin tehosta ja vetolaitteen rakenteesta. Perävaunun vaikutus sähköauton toimintasäteeseen riippuu perävaunun painosta, joka lisää kitkaa ja ilmanvastusta.

- Vanha keino on poistaa autosta tarpeettomat ilmanvastusta aiheuttavat laitteet. Esimerkiksi suksiboksi tai vastaava lisää ilmanvastusta huomattavasti. Tämä puolestaan vaikuttaa sähköauton toimintasäteeseen, Håkan Johansson sanoo.

Ajotietokoneen tiedot


Sähköauton rengaspaineet on tarkistettava säännöllisesti. Bensiini- tai dieselautojen rengaspaineet on suositeltavaa tarkastaa joka toisen tankkauksen yhteydessä. Koska sähköautoa ladataan useammin, on suositeltavaa tarkistaa rengaspaineet kerran kuussa. Oikein säädetty rengaspaine vähentää vierinvastusta ja vaikuttaa merkittävästi ajovastukseen.

- Suosittelemme myös polttoaineen kulutuksen ja sähköautoissa sähkönkulutuksen seurantaa. Tarkista kulutuksen tila ajotietokoneesta ja mieti, voitko tehdä jotain muutoksia ajotapaasi klassisten vinkkien avulla. On hyvä vähän kisata itsensä kanssa - yritä saavuttaa pidempi ajomatka tai pienempi sähkönkulutus, Håkan Johansson sanoo.

Huomattavasti kalliimmasta hinnasta huolimatta sähköauto on pitkällä aikavälillä edullisempi.

Sähköautotekniikassa kehitys etenee usealla rintamalla. Akkujen kevenemisestä kuljettajan tukeen, lataustekniikkaan ja erityisesti akkujen kapasiteettiin.

- Akkujen kehittyessä myös sähköauton toimintasäde on kasvanut huomattavasti. Tällä hetkellä olemme saavuttaneet toimintamatkan, joka tekee sähköautosta täydellisen vaihtoehdon bensiini- tai dieselautolle. Huomattavasti kalliimmasta hinnasta huolimatta sähköauto on pitkällä aikavälillä edullisempi, minkä lisäksi se on parempi ympäristölle, Håkan Johansson sanoo.

Kylmä vaikuttaa

Liikenneviraston vinkkien lisäksi myös muilla tekijöillä on vaikutusta sähköauton toimintamatkaan. Keli synnyttää luonnollista vastusta, esimerkiksi, kun tiellä on paljon lunta tai vettä. Vaikka sähkömoottori toimii täydellä teholla heti käynnistyshetkellä, kylmä sää vaikuttaa akkujen kapasiteettiin.

Suuremmalla ajonopeudella ennakoiva ajaminen on heikompaa, sillä ne liittyvät toisiinsa.

- Kylmällä säällä halutaan luonnollisesti matkustaa lämpimässä autossa, mikä tietenkin kuluttaa sähköä. Tiedämme, että lämpötilalla on vaikutusta. Siksi monet autolehdet tekevät testejä alhaisissa lämpötiloissa nähdäkseen, miten kylmyys vaikuttaa akkuihin, Håkan Johansson sanoo.

- Yksi tärkeä vinkki on ajonopeus. Tasaisen ajonopeuden ylläpitäminen on monille kaikkein vaikeinta. Sähköautojen kohdalla tämä on vielä enemmän totta, kun on kyse akun hyödyntämisestä täysimääräisesti. Suuremmalla ajonopeudella ennakoiva ajaminen on heikompaa, sillä ne liittyvät toisiinsa. Puhumattakaan siitä, että se on elintärkeää liikenneturvallisuuden kannalta.

Lataa artikkeli PDF:nä

Haluatko tallentaa tai tulostaa artikkelin? Lataa artikkeli alla olevasta painikkeesta, niin saat sen suoraan sähköpostiisi.