Sähköistyminen

Amsterdamin sightseeing-risteilyt pian sähkökäyttöisiä

Julkaistu: 2023-06-06 kl. 05:08

Sightseeing-alus kanavassa

Vuonna 2025 Stromman kaikki sightseeing-risteilijät Amsterdamissa kulkevat hiljaa ja ilman päästöjä. Niitä ollaan sähköistämässä yhteistyössä Vattenfallin kanssa.

Amsterdam on asettanut vaatimuksen fossiilittomuudesta vuoteen 2025 mennessä. Siihen mennessä Stromman sightseeing-risteilijät, jotka liikennöivät pitkin Alankomaiden pääkaupungin kanavia, muutetaan sähkökäyttöisiksi.

Vattenfall edistää siirtymistä tarjoamalla akkujärjestelmän, kertoo Bilal Malla, koka toimii liiketoiminnan kehittäjäna Maritime Solutions -yksikössä Vattenfallilla. Osana projektia Vattenfall toimittaa myös fossiilitonta sähkön Strommalle.

- Sähkökäytöllä risteily on hiljaista ja miellyttävää. Käyttö- ja huoltokustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat ja ympäristön kannalta tämä siirtymä on sekä väistämätön että toivottu ratkaisu, sanoo Bilal Malla.

Yhteistyö on ensimmäinen askel kumppanuudessa Stromman alusten sähköistämiseksi ja fossiilittoman toiminnan turvaamiseksi. Yrityksellä on toimintaa kuudessa maassa ja yhteensä 19 kohteessa.

- Olemme suuren muutoksen edessä liiketoiminnassamme, ja yhteistyö Vattenfallin kanssa on tärkeä askel jatkuvassa kestävän kehityksen työssämme, sanoo Patric Sjöberg, Stromma Groupin toimitusjohtaja ja konsernijohtaja.

Ihanteellista veneilyä

Sightseeing-aluksilla on optimaaliset olosuhteet akkukäyttöön. Nopeus on alhainen, mikä antaa pidemmän kantaman ja vaatii vähemmän latauksia. Alukset voidaan ladata yön aikana ja pienemmällä teholla, mikä on akkujen kannalta hellävaraisempaa. Muiden tyyppisten alusten kohdalla asia on toisin, Bilal Malla toteaa.

- Aikataulutetun laivaliikenteen haasteet voivat olla moninaiset. Matka, nopeus sekä saatavilla oleva latausteho eri laitureilla ovat ratkaisevia tekijöitä optimaalisen ratkaisun muotoilussa.

Vattenfall tarjoaa ”Power-as-a-Service”-palvelun varustamolle ja satamalle. Se voi sisältää useita erilaisia ratkaisuja, jotka räätälöidään latausinfrastruktuurin ja sähköisen voimansiirron tarpeiden mukaan.

- Tehtävänämme raskaan kuljetusten osalta on mahdollistaa liikenteen siirtymä, sekä maalla että vedessä. Vattenfallin rooli on olla mukana esittämässä ratkaisuja, jotka sopivat asiakkaalle - yhteistyössä johtavien markkinatoimijoiden kanssa, sanoo Bilal Malla.

Useita teknisiä harppauksia ulottuvilla

Lyhyitä risteilyjä tekevien alusten osalta nykyiset haasteet voidaan ratkaista lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä akkuvarastojen avulla, jotka kompensoivat käytettävissä olevan kapasiteetin puutetta, Bilal Malla kertoo. Viiden-kymmenen vuoden kuluttua teknologinen harppaus, jossa olemme mukana, käsittää myös muita energialähteitä, kuten vihreän vedyn tai metanolipohjaiset ratkaisut, pyörivät tuulipurjeet ja vetykaasuturbiinit, hän toteaa.

– Parhaillaan käynnissä olevassa siirtymässä on ehdottoman välttämätöntä hyödyntää eri teknologioiden mahdollisuuksia, vaikka ne ovatkin eri kypsyysvaiheissa. On myös tärkeää huomata, että kumppanuuden kautta luodaan uusia edellytyksiä siirtymälle. Usein tarvitaan merkittäviä resursseja, jotta avataan tietä tulevaisuuden fossiilittomalle laivaliikenteelle.

Lataa pdf

Haluatko säästää tai tulostaa artikkelin? Lataa artikkeli alta niin saat sen sähköpostiisi. 

Tilaa uutiskirje