Kestävä kehitys, Sähköistyminen, Kuljetus

Coca-Cola aloittaa sähkökäyttöiset kuljetukset Ruotsissa

Julkaistu: 2023-06-01 Päivitetty: 2023-06-01 kl. 07:22

Toinen Coca-Colan sähköisistä kuorma-autoista. Kuva: David Jansson

Coca-Colalla on korkeat kestävyystavoitteet, ja se pyrkii nettonollapäästöihin vuoteen 2040 mennessä. Vattenfall on monella tapaa kumppani tässä työssä, ja viimeisin osoitus siitä on kuorma-autojen latausaseman asennus Coca-Cola Europacific Partnersin Jordbron laitokselle Tukholman ulkopuolella.


Jordbron tuotantolaitos on jo ilmastoneutraali ja toimii sähköllä, jolla on ympäristötuoteseloste. Siellä on myös latauspisteet yritysautoille ja työntekijöiden omille autoille. Mutta nyt otetaan siis uusi askel mahdollistamalla sähkökäyttöiset toimitukset.

Ensimmäinen kuorma-auto on jo liikkeellä ja toimittaa juomia Mälarenin alueella, ja toinen aloittaa kuljetukset kesällä. Autoilla on noin 25 kilometrin toimintasäde yhdellä latauksella ja niihin mahtuu 33 lavaa toimitusta kohden, mikä vastaa 43 000 puolen litran pulloa tai 70 000 0,33 litran tölkkiä.

Päästöjen vähentämistä kaikissa vaiheissa

- Projekti on pieni, mutta tärkeä askel kohti nettonollapäästöjä koko arvoketjussa vuoteen 2040 mennessä. Työskentelemme jatkuvasti yhdessä kumppaneiden ja toimittajien kanssa vähentääksemme jakelusta aiheutuvia päästöjä. Vuodesta 2021 lähtien olemme käyttäneet 100-prosenttisesti fossiilivapaata polttoainetta kaikissa maan sisäisissä kuljetuksissa, ja jo useiden vuosien ajan olemme käyttäneet Jordbron laitoksellamme ympäristötuoteselosteella varustettua sähköä Vattenfallilta, sanoo Lisa Wahlström, kestävän kehityksen johtaja Coca-Cola Europacific Partnersilla Ruotsissa.

Andreas Kölvall on Vattenfallin projektijohtaja ja vastaa uusista latauspisteistä. Kyseessä on Power-as-a-service-ratkaisu, jossa Coca-Cola maksaa kuukausittain Vattenfallille kokonaisvastuusta asennuksen ja käytön osalta.

- Kiinteä kuukausikustannus on helpompi budjetoida, mikä helpottaa investointipäätöksiä, hän selittää.

Nyt kolme latauspistettä saavat virran alakeskuksesta, jonka teho on rajallinen, mutta tarkoitus on luoda tulevaisuudessa paremmin optimoitu ratkaisu, jossa useammat latauspisteet saavat virtaa omasta korkean jännitteen muuntajasta.

Arviointia tulevia projekteja varten

Myös Coca-Cola näkee latausaseman lähtökohtana jatkokehitykselle.

- Arvioimme tätä pilottiprojektia jatkuvasti; se mahdollistaa meille teknologian testaamisen ja logistiikkasuunnittelun kehittämisen. Koska 90 prosenttia päästöistämme syntyy toimitusketjussa, tarvitaan pitkäaikaisia ja vahvoja kumppanuuksia, kuten meillä on Vattenfallin kanssa, nettonollatavoitteen saavuttamiseksi, sanoo Lisa Wahlström.