Nopeiden urheiluautojen ei ehkä ajatella edustavan innovatiivista kestävyyttä, mutta Porsche pyrkii muuttamaan tämän uudella energianvarastointijärjestelmällään, joka on rakennettu käytetyistä autonakuista.
Kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu
Julkaistu: 2024-09-30 Päivitetty: 2024-09-30 kl. 08:58
Nopeiden urheiluautojen ei ehkä ajatella edustavan innovatiivista kestävyyttä, mutta Porsche pyrkii muuttamaan tämän uudella energianvarastointijärjestelmällään, joka on rakennettu käytetyistä autonakuista.
Leipzigin luoteispuolella on käynnissä pienoinen vallankumous. Nimittäin siellä olevalla Porschen tehtaalla on rakennettu kahden koripallokentän kokoinen akkuvarastointijärjestelmä, joka toimittaa alueelle sähköä. Siellä on hyödynnetty uudelleen 4 400 käytettyä auton akkua urheiluautovalmistajan Taycan-mallin testiautoista, sen jälkeen kun ne ovat täyttäneet tehtävänsä autojen käyttövoimana.
Konseptia kutsutaan nimellä “Second life” ja tavoitteena on osoittaa, kuinka sähköautojen akuista voidaan puristaa lisää tehoa. Jokainen Taycan-akun moduuli on asennettu neljään suurempaan energianvarastointijärjestelmään, joilla kaikilla on vähintään kymmenen vuoden odotettu käyttöikä. Koska akut on asennettu sellaisinaan, yksi kerrallaan, ne voidaan myös helposti vaihtaa.
Kuva: Porsche Leipzig Factory, 2024, Porsche AG.
Yhdessä saksalaisen Zwickaun yliopiston kanssa Porschen ympäristö- ja energiaosasto on kehittänyt konseptin ja löytänyt ratkaisuja teolliseen energianvarastointiin.
– Tämä projekti osoittaa, kuinka voimme käyttää resursseja kestävästi ja samalla toimia taloudellisesti järkevästi, sanoo Albrecht Reimold Porschen hallituksesta lehdistötiedotteessa.
Sähkö varastointijärjestelmään tulee pääosin alueen omasta aurinkopuistosta ja varastointijärjestelmä toimii myös erinomaisena välineenä aurinkoenergian tuotannon "huippujen tasaamiseen".
Projektipäällikkö Jonathan Dietrich täydentää samassa lehdistötiedotteessa:
– Halusimme tehdä Leipzigin tehtaasta sekä kannattavamman että lisätä sen omavaraisuutta sähkön suhteen. Taycan-akkujen uudelleenkäyttö pelkän kierrätyksen sijaan tuntui silloin erittäin loogiselta.
Nyt Porsche toivoo, että Leipzigin tehtaan opit voidaan siirtää myös muihin urheiluautoyrityksen tehtaisiin. Vaikka yrityksen tehtaat Zuffenhausenissa, Leipzigissa ja Weissachissa ovat olleet hiilineutraaleja vuodesta 2021 ja käyttäneet vain uusiutuvaa energiaa vuodesta 2017, toistaiseksi vain Leipzigissa on energianvarastointijärjestelmä paikoillaan.
– Tämä on keino hyödyntää akkuja, jotka eivät enää sovellu autoihin, ja antaa niille uusi elämä ennen kuin ne lopulta kierrätetään, sanoo Dietrich.
Porschen energianvarastointijärjestelmän tekniset tiedot
|
Lähde: Second Life concept: how used Taycan batteries became an energy storage system for the Leipzig plant