FI

Vattenfallin muutos katsoo tulevaisuuteen

Julkaistu: 2018-04-17 Päivitetty: 2024-05-16 kl. 08:04

visuellt-nytt-vattenfall-mot-framtiden

Vattenfall haluaa olla fossiilivapaa yhden sukupolven kuluessa. Brändin uusi ilme viestii tästä tavoitteesta.

Vattenfallilla on pitkä historia. Se on ollut sähköistämässä teollisuutta, tuottanut sähköä koteihin ja muuttanut elämää monien innovaatioiden avulla jo yli sadan vuoden ajan. Parin viime vuosikymmenen aikana siitä on tullut yksi Euroopan suurimmista energiakonserneista.

Viime vuonna Vattenfall aloitti sisäisen muutostyön määrittelemällä uudelleen oman tarkoituksensa. Tarkoitus muotoutui sanoiksi ”Power Climate Smarter Living”, joka tähtää fossiilittomuuteen yhden sukupolven kuluessa.

Ilmastonmuutos on maailmanlaajuinen haaste, jonka ratkaisemiseksi tarvitaan laaja-alaisia keinoja. Vattenfall toimii suurimmassa osassa Pohjois-Eurooppaa ja on yksi johtavista yrityksistä uusiutuvan energiantuotannon alalla. Hyödyntämällä osaamistaan kaikissa arvoketjun osissa aina tuotannosta jakeluun ja vähittäiskauppaan Vattenfallilla on hyvät valmiudet kehittää ratkaisuja ja innovaatioita, jotka vievät yritystä kohti tavoitettaan. Näin se voi auttaa asiakkaitaan olemaan entistä energiatehokkaampia, ottamaan käyttöön älykkäämpiä teknologioita oman sähkön tai lämmön tuottamiseksi sekä siirtymään puhtaampiin vaihtoehtoihin.

Uusi visuaalinen ulkoasu kuvastaa tätä sisäistä muutosta. Ulkoasun muutos tehtiin huolellisen harkinnan jälkeen. Markkinatutkimukset, joihin osallistui yli 3 000 vastaajaa Ruotsissa, Saksassa, Suomessa ja Alankomaissa, osoittivat, että Vattenfallin visuaalinen tuotemerkki – eli muun muassa logo, kuvat, värit – ei erota yritystä riittävän hyvin muista energiayhtiöistä.

– Totesimme, että kilpailijamme ja energiamarkkinat kokonaisuutena ilmaisivat suurin piirtein samoja asioita ja näyttivät keskenään samanlaisilta. Uusi ulkoasumme henkii sitä, mikä erottaa meidät muista ja mitä me todella olemme: osaava energia-alan toimija, joka haluaa vaikuttaa muutokseen suuressa mittakaavassa, Vattenfallin viestintäjohtaja Karin Lepasoon sanoo.

Uusi tuotemerkki ei koostu ainoastaan uudesta logosta, vaan siihen kuuluvat myös värit, kuvat, äänet, musiikki ja videot sekä moni muu asia. Logo on uudistunut sekä kirjasinlajin että värien osalta.

Vattenfallin muutos katsoo tulevaisuuteen

Uudistuneen Vattenfallin symboli on linssi. Se edustaa läpinäkyvyyttä ja keskittymistä olennaiseen. Tavoitteena on näyttää linssin läpi, että yritys kykenee sekä näkemään asiat laajasta näkökulmasta että tarkentamaan yksityiskohtiin, joilla on merkitystä.

Lataa pdf

Haluatko säästää tai tulostaa artikkelin? Lataa artikkeli alta niin saat sen sähköpostiisi. 

Tilaa uutiskirje